Ålder är bara en siffra även i sociala medier
Novus har gjort en undersökning där vi tittat på attityder kring erfarenhet och nyfikenhet nyhetskonsumtion och sociala medier kopplat till ålder. Undersökningen genomfördes med 1000 svenskar i åldern 18-79 år i Novus representativa Sverigepanel.
Först ut berättar vi om ålder och sociala medier, vilka kanaler som används och av vem, vilka som delar, vilka som fluktar och vilka som bara gillar.
Vem har vad
3 av 4 svenskar och främst kvinnor har Facebook, i åldern 18-49 år har nästan 8 av 10 Facebook. Facebook har alltså hög penetration i Sverige och blir därför en allt mer intressant kanal för varumärken som vill synas brett.
Instagram har drygt hälften av alla svenskar mellan 18-79 år och nästan 8 av 10 i åldern 18-29 år. Här finns en tydlig övervikt bland kvinnor med högre inkomster än snittet bland användarna. Influensers kan här nå direkt till relevanta målgrupper med sitt innehåll men frågan är hur bra konverteringen är i de äldre målgrupperna som har andra krav på att innehållet ska vara relevant och autentiskt.
Snapchat har var fjärde svensk med en mycket tydlig övervikt bland 18-29 åringarna.
Nästan var fjärde svensk har LinkedIn med större representation i storstäder och kommuner runt storstäderna samt människor som är tjänstemän och har högre inkomster än snittet.
Twitteranvändarna finns i de större städerna och man kan tänka sig att de använder twitter för opinionsbildning kring frågor som de tycker är viktiga eller jobbar professionellt med.
50+ hänger på Facebook
Hälften av alla svenskar delar bilder och händelser i sociala medier med överrepresentation i gruppen 65-79 år, som finns på Facebook där de följer sina vänner och grupper med specialintressen.
Nästan 4 av 10 följer sina vänner för att se vad som händer i deras liv och då främst kvinnor i åldern 18 – 49 år som bor i storstäder och ofta är högutbildade.
I mitt 50+ flöde är det ett fåtal som är aktiva – ibland lite för aktiva! Jag matas med vackra naturbilder, god mat, träningsprestationer och en och annan filmsnutt från sommarens konserter.
Jag fluktar vidare och tillhör den heta gruppen boomers på annonsmarknaden. En grupp med kapitalstinna, samhällsengagerade och aktiva människor som ska frälsa konsumtionen av klimatkompenserade resor, köpa elbilar och hållbart producerade kläder och bara går igång på relevant och intressant innehåll.
Undersökningen utfördes i Novus Sverigepanel och vill du veta mer om vår analys så går det bra att kontakta mig.
Charlotte Stenbäck