Uppföljning av svenskarnas syn på Tesla och Elon Musk
Hur har svenskarnas syn på varumärket Tesla och dess ägare Elon Musk påverkats av de senaste kontroverserna kring Musk?
Novus har genomfört en uppföljande undersökning mellan den 23–26 januari 2025. Resultaten visar en tydlig ökning av negativa attityder gentemot Tesla som varumärke.
Ieva Englund, affärsrådgivare och varumärkesexpert på Novus, presenterar en analys baserad på siffrorna.
Mediearkivet Retriever har samlat in och granskat den omfattande mediebevakning som kopplar Tesla till de kontroverser kring Elon Musk som inträffat efter Novus initiala undersökningen.
Medierapporteringen tyder på att både Tesla och Elon Musk betalar ett högt pris för de senaste händelserna, men att Tesla som varumärke har drabbats hårdast av de negativa associationerna.
Här kan du ta del av Del 2 av undersökningen och medföljande analys.