Novus konsult och PR-expert Hjalmar Strid.

Ligg steget före genom att mäta platsvarumärke

Bilden av ett land spelar en avgörande roll för företagens konkurrenskraft. Novus undersökningar är ett perfekt verktyg för att bygga och utveckla platsvarumärke, så kallad place branding.
– Den stora fördelen är att du alltid ligger steget före alla andra, säger Novus konsult och PR-expert Hjalmar Strid.

Företag och deras varumärken är en viktig del av bilden av ett land. Något som också spelar en avgörande roll är bilden av ett land i sig som i sin tur kan påverka företagens konkurrenskraft. För tredje året i rad mäter American Chamber of Commerce in Sweden varumärket USA med hjälp av Novus. Det är av största vikt att handelskammare mäter varumärke för den plats de representerar. På så vis kan de hjälpa företag som vill etablera sig i Sverige och de som redan är etablerade här att förstå den svenska marknaden och invånarna i landet.

– Du kan antingen vänta på att få höra från andra företag eller media hur din marknad ser ut, eller så kan du och ditt företag vara de som ligger i framkant, säger Hjalmar Strid.

– I detta fall så måste Amcham ha kunskapen först eftersom andra vänder sig till dem för kunskap och vägledning. Är du ett privat företag behöver du kunna marknaden före alla andra och du behöver ha den kunskapen först så att du kan agera på den på bäst sätt. Hitta kunskapen om marknaden före dina konkurrenter, fortsätter han.

Siktar på wow-effekt

Varje kundsamarbete är unikt och utvecklas hela tiden. Eftersom Hjalmar Strid innehar stor PR-expertis så har upplägget med Amcham utvecklats naturligt åt det hållet. Nu blandar han PR- och varumärkesarbetet i högre grad – något som han anser att alla handelskammare och även alla som jobbar med PR bör göra.

– Jag fokuserar mycket på vad som är ”pang på rödbetan”-frågan och vad som kan ge en wow-effekt, men även att det ska finnas frågor som kan öka intresset för organisationens arbete hos allmänheten. Det är viktigt i det här fallet att behandla USA som ett varumärke som vilket annat och fokusera på attityd och association, säger han.

Vill du veta mer? Hjalmar Strid och American Chamber of Commerce kommer att finnas på plats under Almedalsveckan och berätta mer om resultaten.

För att ta reda på mer om hur du som kund går till väga för att mäta platsvarumärke.

Kontakta:

Hjalmar Strid, konsult Novus.

Hjalmar Strid
Consultant
hjalmar.strid@novus.se

Varje månad bjuder vi på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikationi form av Novus Varumärkesbrev.
Vill du ta del av det? Prenumerera här.

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: