Novus för Sveriges Annonsörer: Sociala medier och effekt är annonsörernas viktigaste utmaningar

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har i samarbete med Novus låtit undersöka hur landets marknadsavdelningar ser på trender och rekryteringsbehov. Sociala medier och avkastning på marknadsinvesteringar är utan tvekan de “trender” som anses vara viktigast att ta till sig just nu.

Kommunikatörer med kompetens inom sociala medier är den yrkesgrupp annonsörerna främst söker efter idag. Men tittar man på vilken “trend” som anses vara viktig att ta till sig så är det avkastning på marknadsinvesteringar, som toppar listan.

Så här svarade 161 marknads- och kommunikationschefer på frågan: 
Vilka av följande “trender” inom marknadskommunikation är viktigast att ta till sig just nu? 

  1. Avkastning på marknadsinvesteringar, ROI: 55 % (50 %)
  2. Sociala medier: 52 % (62 %)
  3. Marknadsföring i mobila enheter: 44 % (23 %)
  4. Sökmarknadsföring/Search Engine Optimization: 39 % (30 %)
  5. Varumärkespositionering, 34 % (40 %)
  6. CSR (Corporate Social Responsibility): 27 % (34 %)
  7. Storytelling: 24 % (ej med på listan)
  8. Branding: 22 % (14 %)
  9. Lojalitetsprogram: 21 % (16 %)
  10. Rörlig bild: 14 % (12 %)

I samma undersökning ställdes frågan om vilken kompetens marknadsavdelningarna behöver rekrytera under de kommande två åren. Även där återspeglas behovet av att skaffa en större kompetens inom webbkommunikation och sociala medier.

Vilken kompetens behöver ni förstärka på er kommunikations-/marknadsavdelning inom två år? 

Flera svarsalternativ möjliga. Procentsiffran anger andel företag som har valt svarsalternativet. Siffran inom parentes visar resultatet från 2010.

  1. Kommunikatör sociala medier: 30 % (27 %)
  2. Onlinemarknadsförare/sökmarknadsförare: 23 % (16 %)
  3. Webbkommunikatör: 22 % (30 %)
  4. Strateg sociala medier: 20 % (22 %)
  5. Omvärldsbevakare/planner: 11 % (12 %)
  6. Webbutvecklare: 10 % (11 %)
  7. Grafisk kommunikatör/producent: 9 % (13 %)
  8. Pressansvarig: 4 % (8 %)
  9. Annat: 9 % (10 %)
  10. Ingen alls: 12 % (vet ej: 14 %)

Undersökningen genomfördes inom ramen för Sveriges Annonsörers annönsörspanel i samarbete med Novus.

Läs mer i Sveriges Annonsörers pressmeddelande

 

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: