Superkommunikationsåret 2025

Aktuella utmaningar i kommunikationsbranschen

I skuggan av supervalåret 2024 står vi inför ett vägskäl. När demokratins fundament visat tecken på försvagning världen över är det dags att mobilisera vår mest kraftfulla resurs – kommunikationen. För att vända den negativa spiralen måste vi göra 2025 till året då vi återupprättar dialogens kraft och bygger broar mellan människor, samhällen och nationer.

Kommunikation har i alla tider varit det verktyg som driver samhällen, verksamheter och människor framåt. Verktyget som visar att kommunikation är samhällskritiskt, verksamhetskritiskt och affärskritiskt. I tuffa tider, och jag tror tyvärr att lågkonjunkturen biter sig kvar under Q1 och först mot sommaren kommer släppa greppet, drar allt för många kloka ledare och chefer ner på kommunikation med det gamla slitna argumentet att det ger minst effekt. Oklokt säger jag och ryter till. Vi har så många exempel på hur det går för varumärken som drar ner på kommunikation i sämre tider, så mycket forskning på att det är just i sämre tider som man ska satsa både på kommunikation och på kompetensutveckling.

De vanligaste frågorna jag får är ”vem är morgondagens kommunikatör?” ”vad är morgondagens kommunikationsavdelning?” ”vilka kompetenser krävs för framgång?”.

Det korta svaret är: Kommunikativt ledarskap, mod, omtanke och handlingskraft.

Det längre svaret är att yrket kommunikatör är ett yrke som verkar på frontlinjen av vår tids utveckling och det är det som gör det så kul – fullt med möjligheter och en del utmaningar. Det här är för dig som gillar att vara i framkant och förut (och ganska mycket nu också) delade vi in yrket dels som kommunikatörer, marknadskommunikatörer, strateger, kreatörer osv. Vi delade även in själva arbetet i marknadsföring, intern kommunikation, extern kommunikation, design, webb mm. Idag skär vi detta breda yrke annorlunda. Jag vill påstå att dessa fem skills är helt avgörande här och nu och ett tag till: strategisk rådgivning, etiskt ledarskap, teknologisk integration, growth mindset och tvärvetenskaplig kompetens – beteendevetenskap, psykologi, teknologi, analys, kommunikation. Jag måste få säga det igen – det här är världens roligaste livslånga yrke.

I skuggan av supervalåret 2024 står vi inför ett vägskäl. När demokratins fundament visat tecken på försvagning världen över är det dags att mobilisera vår mest kraftfulla resurs – kommunikationen. För att vända den negativa spiralen måste vi göra 2025 till året då vi återupprättar dialogens kraft.

2025 har vi chansen att visa världen kommunikationens kraft som demokratibyggare. Genom medveten och genomtänkt kommunikation kan vi stärka tilliten mellan människor, öka förståelsen för olika perspektiv och bygga den framtid vi vill se.

2025 ska bli året då vi visar att dialog är starkare än splittring, att lyssnande är viktigare än skrikande, och att gemensam förståelse är vägen framåt. Tillsammans kan vi göra 2025 till året då kommunikationen återtar sin rättmätiga plats som demokratins främsta verktyg.

Det är dags att kavla upp ärmarna och börja det viktiga arbetet. Låt oss göra 2025 till superkommunikationsåret – för demokratins, sammanhållningens och framtidens skull.

© 2023 Photographer Anna-Lena Ahlström, annalenaahlstrom.se

Caroline Thunved

VD och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer. Caroline Thunved har en lång och gedigen erfarenhet inom kommunikation, marknad och affärsutveckling.

 

 

 

 

Vi bjuder på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation i form av Novus Varumärkesbrev. Vill du ta del av det? Prenumerera här.

 

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: