Blir Demoskop årets förvillare?
Att Estonia filmen både vann stora journalistpriset och årets förvillare är talande för tiden. Men när jag nu återigen såg att Demoskop släppte en undersökning som var missvisande om svenska folkets åsikter, insåg jag att de borde vara som klippta och skurna för det priset. Journalistik baserat på opinionsundersökningar kommer aldrig vinna några journalistpris. Men de visar något som är ännu viktigare. Vad allmänheten tycker i en fråga. När nyhetsmedia rapporterar om undersökningar är de en viktig faktakälla.
Det är en tillförlitlig faktakälla om undersökningen är rätt gjord, och två olika undersökningar rätt gjorda kommer ge ett resultat som är jämförbart. Men om man som Demoskop rekryterar alla Aftonbladets läsare som vill vara med och lite andra obegripliga källor kan man inte vara en tillförlitlig faktakälla. Och man visar gång på gång att resultatet inte stämmer alls med svenskarnas faktiska åsikt i frågan. Nu senast i frågan om Nato-medlemskap
Alla tre undersökningar kom med en dags mellanrum. Utifrån Kantar Sifo och Novus drar man samma slutsats. Svenskarna står och väger i frågan och ungefär lika många är för som emot, även om andelen som svarat ja har ökat jämfört med tidigare år, och en lika stor andel är tveksamma.
Men sedan har vi Demoskops undersökning… Skillnaden mellan 37 och 46 procent för ett NATO medlemskap förändrar hela slutsatsen man drar av undersökningen. Enligt Demoskop är svenskarna kraftigt för ett Natomedlemskap, 3 procentenheter från en majoritet. Något som det absolut inte finns stöd för i varken Novus eller Kantar Sifos undersökning.
Demoskop och Aftonbladet och ibland med stöd av Kvartal har byggt upp en alternativ verklighet. Där Moderaterna är det bästa miljöpartiet. Svenskarna är kraftigt för NATO, MP är det minsta partiet. Moderaterna är det största partiet som leds av Kristersson som är den populäraste partiledaren följt av Åkesson på en andraplats… Listan kan göras mycket lång, men den stämmer inte med verkligheten. Tittar man på Novus, Kantar Sifo och Ipsos som ändå baserar sina undersökningar på slumpmässiga urval och inte en kvällstidnings läsare ger dessa tre likvärdiga resultat när Demoskop månad ut och månad in ger något helt annat.
Ett helt annat resultat som resulterat i hundratals artiklar i Aftonbladet som att det vore sanningen. Sen kan samma tidning dagen efter referera till en Novus eller Kantar SIFO-undersökning som om inget har hänt. Jag tror faktiskt att Aftonbladet felaktigt tror att väljare kan ändra sig på någon dag, eller så är det så att de tror att man egentligen inte kan lita på undersökningar. Men det är mindre troligt, för tror man inte på undersökningar så borde man ju inte skriva några nyheter alls baserat på undersökningar… Men oavsett kör de på med sin här-och-nu-rapportering med egna ”unika” undersökningar med häpnadsväckande resultat från Demoskop. Att de är häpnadsväckande är inte för att de är sanna utan för att de är fel. Är det för bra för att vara sant….
Men Demoskops påverkansarbete som förvillare stannar inte där. De har skrivit många debattartiklar som säger att de etablerade undersökningarna inte fungerar. De hävdar att det bara är Demoskops som är rätt. Ja vad skall man säga när deras avviker som de gör… Man låtsas också ha forskningen bakom sig. Man försöker påverka Ekot genom att felaktigt säga att Valforskningsprogrammet litar på Demoskops undersökningar. Man refererar till branschorganisationer som att de skulle ge Demoskops metoder stöd, trots att det inte är sant. Samtidigt säger Demoskop att deras metod är unik och den enda rätta…
Så här har det hållit på, extra tydligt det senaste året. De har skapat alternativa sanningar som bland annat Aftonbladet och Kvartal gått på och spridit som verkligheten. En alternativ verklighet som inte alls stämmer överens med den riktiga. Det finns faktiskt en riktig verklighet, den visas effektivt av riktiga undersökningar. Undersökningar som genomförs av oss som utgår från beprövade och etablerade metoder. Aktörer som SCB, SOM institutet, Novus, Kantar Sifo och Ipsos.
Nu är vi i januari 2022, under en pandemi och första månaden i ett valår, med ett mycket instabilt parlamentariskt läge. Då är det helt avgörande att man presenterar korrekt information om vad medborgaren tycker. Om nyheterna presenterar felaktiga undersökningar som sanning, är det några som tror på det och politiken kanske anpassar sig efter en felaktig bild av folkets åsikter.
Det är faktiskt så att de flesta fortfarande tror att det som skrivs i tidningen är sant, även om allt fler tror att det är vinklat, tror de inte att det är en direkt lögn. Då riskerar ovetenskapliga undersökningar som ger ett felaktigt resultat att lura många.
Det är skadligt för Sverige och underminerar tilltron till demokratin. Det riskerar göda tron på valfusk om man nu fått för sig att Demoskops alternativa verklighet är den sanna.
Det går inte att heller att säga att man inte vet vad man gör. De har lämnat den metodik vi vet fungerar och går till en som ger extremt andra resultat sedan nästan varje gång sedan januari 2021. Man hävdar också vara ensamma om sanningen och att alla (vi) andra har fel. Ett sånt beteende går bara att se som ett medvetet försök att förvilla.
Aftonbladet och tidskriften Kvartal har gått på Demoskops alternativa verklighet. Tack och lov är de ensamma och de flesta andra nyhetskanaler vet bättre. Där dessa fortfarande gör en korrekt nyhetsvärdering och utgår från att man måste veta om det är sant för att vara nyhetsmässigt intressant. De förstår de även att undersökningar som är ett nyhetsunderlag är baserade på etablerade trovärdiga metoder från oberoende undersökningsföretag.
Det är extra tråkigt då det skulle vara enkelt för Demoskop att återgå till de metoder vi vet fungerar och ger tillförlitliga resultat och som är jämförbara med SCB, SOM Institutet, Novus, Kantar, Ipsos m.fl.
När Demoskop kommer med helt uppenbart felaktiga resultat månad ut och månad in så underminerar de inte bara förtroendet för sig själva och riskerar att förvilla läsare, man hotar också tilltron till alla undersökningar. Undersökningar som faktiskt är det enda facit som finns och som är hörnstenen kring de flesta fakta vi idag förhåller oss till i ett kunskapsbaserat samhälle. Det är ett extremt kortsiktigt, ansvarslöst och destruktivt beteende från Demoskops sida.
Seriösa undersökningsföretags roll är att ge en korrekt bild av en fråga, om undersökningen repeteras ska den ge samma resultat oavsett utförare, förutsatt att man använder korrekta beprövade metoder.
Man KAN faktiskt jämföra olika undersökningar. Man SKA jämföra olika undersökningar. Sedan kan det finnas logiska förklaringar till varför de ibland skiljer sig åt.
Men om man hittar på en egen metod som konsekvent ger helt annorlunda resultat, ja då finns det inga som helst ursäkter. Det kan tyvärr bara ses som ett medvetet förvillande.
Torbjörn Sjöström
VD
Novus