”Tondöva” undersökningar? – Kvalitativt online – Förtester – Istället för Almedalen

Är det ”tondövt” att göra undersökningar i coronatider?

Många av våra kunder känner ett behov av att prata med sin marknad och sina målgrupper trots coronatider. Den fråga vi får är ”kan man verkligen göra undersökningar nu, kan det inte upplevas som ”tondövt”?

Det finns inget enkelt svar på den frågan. Man måste ta det från fall till fall. Vissa undersökningar kan givetvis uppfattas som okänsliga, men vår erfarenhet är att de flesta undersökningar går utmärkt att genomföra. Allmänheten har förståelse för att företagen måste ha ett liv även efter corona, och att man som företag behöver kunskap även under dessa mycket speciella omständigheter. Vi kan också anpassa inbjudningstexten, och i den förklara varför vi genomför undersökningen. Dessutom har vi mycket höga deltagarfrekvenser i vår panel just nu.

Prata med din kontakt på Novus, eller skicka ett mail till info@novus.se, så tar vi en diskussion om just din undersökning.

Kontakta oss…


Vi vill slå ett slag för kvalitativa studier online

Tekniken att genomföra kvalitativa studier online kom för ca 20 år sedan och har tagit över mer och mer. Novus konsulter har varit med från början och har därmed mycket lång erfarenhet av kvalitativa studier online. Att genomföra fysiska fokusgrupper (sittandes runt ett bord) eller personliga djupintervjuer (face-to-face) är ju inget alternativ i coronatider. Online-grupper är lika effektivt som fysiska fokusgrupper och ett utmärkt sätt att få ny kunskap om sina kunder, sin produkt eller annat man vill ha fördjupad kunskap om.

Några fördelar med kval-online, utöver att man inte har fysiskt kontakt:

  • Geografisk spridning. Utan extra kostnad har vi deltagare från hela landet.
  • Deltagarna är ofta mer ärliga och har lättare att uttrycka sina åsikter när man inte sitter runt ett bord med personer man inte känner.
  • Lättare att diskutera känsliga ämnen eftersom man inte ser de man diskuterar med.
  • Hög aktivitet, vi har inga passiva deltagare och de som normalt sett dominerar har inte samma möjlighet att göra det.
  • Det är ofta lättare att rekrytera svåra målgrupper eftersom man slipper restiden och man kan delta från kontoret eller hemifrån.
  • Som kund är du med framför datorn och kan följa allt som sker samt göra inlägg till moderatorn som leder diskussionen.

Har du aldrig testat att göra kvalitativt online är det ett gyllene tillfälle att göra det nu.

Vill du veta mer? Kontakta din konsult på Novus eller maila till info@novus.se så återkommer vi till dig.

På Novus har vi precis börjat arbeta med det vi kallar ”kval-buss”. Det innebär helt enkelt att flera kunder delar på uppstartskostnad och rekryteringskostnad för en fokusgrupp online. Om du vill ha fördjupad förståelse för ett ämne eller en produkt/tjänst, men inte känner att du har frågor som fyller 1,5 timmas diskussion, kan du utnyttja vår ”kval-buss” istället. Här delar 3-4 kunder på en onlinediskussion. Man får 20-30 minuter för sina egna frågor. Självklart kan du vara med och ”lyssna” på distans.

Målgruppen för denna tjänst är allmänheten 18-65 år, men om vi har efterfrågan så kan vi anpassa målgruppen. Exempel på sådana anpassningar är ”Kvinnor i en viss ålder”, ”Barnfamiljer”, ”Bilägare”, ”Villaägare”, ”Vegetarianer” osv…

Kontakt oss om du vill veta mer:
charlotte.stenback@novus.se , anna-lena.wihlborg@novus.se , info@novus.se

Läs mer om våra kvalitativa metoder här…


Att förtesta sin kommunikation är viktigare än någonsin

Ska vi få fart på Sverige igen måste vi alla hjälpas åt. Sverige kan inte gå på ”tomgång” hur länge som helst. Företagens kommunikation och kampanjer är en viktig del för att få igång ekonomin. Men kan man göra kampanjer i coronatider? Kan människor ta illa upp? Får man skämta i kampanjerna? Finns det risk att man missförstår budskapet?

Det finns ett sätt att stilla oron, nämligen förtester. Genom att göra ett förtest av din kampanj får du veta om målgruppen förstår budskapet, om man tar illa upp, om man kan tänka sig att agera mm. Ett förtest är som en ”försäkring” för att din kampanj inte ska misslyckas och missgynna varumärket.

Genom att förtesta får du bland annat följande kunskap om din kommande kampanj:

    • … i vilken utsträckning förstår man budskapet (finns det något som hindrar budskapsuttaget).
  • … budskapets relevans för målgruppen.
  • … kan kampanjen uppfattas som stötande, i så fall ser vi vad som uppfattas som stötande.
  • …fitness (passar budskapet ditt varumärke).
  • …gillar man din kampanj, dvs. landar din kampanj i en positiv eller negativ kontext.
  • …kan man tänka sig att agera efter att man sett kampanjen.
  • …vi kan även se om kampanjen driver ditt varumärke i rätt riktning.

Vi har både ett standardtest och kan även skräddarsy utifrån dina specifika behov.

Ett förtest är ett enkelt sätt att kvalitetssäkra din kampanj.

Klicka här för offertförfrågan eller mer info…


I stället för Almedalen

För ett halvår sedan var det svårt att föreställa sig att Almedalen skulle ställas in. Men nu har vi ställts inför faktum, det blir inget Almedalen 2020. Det blir inte heller någon Järvavecka. Men de viktiga frågorna finns ju där trots covid-19 och corona.

Vi vet att Almedalen är en viktig arena för många av våra kunder, därför anpassar vi oss och erbjuder alla våra kunder stöd för att agera på andra arenor. Vi medverkar gärna i exempelvis digitala seminarier eller andra digitala event för att bidra med fakta och kunskap. Vi kan presentera undersökningar, delta i paneldebatter mm. Vill du belysa en fråga på djupet, hjälper vi dig att ta fram en rapport för publicering.

Kontakta oss så diskuterar vi hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att nå ut ”i stället för Almedalen”

Kontakta oss här…


Kontakta oss…

om du vill ha mer information eller har frågor om våra omnibussundersökningar.
Tveka inte att kontakta din kontaktperson på Novus alternativt maila till info@novus.se, peter.blid@novus.se eller gun.pettersson@novus.se

Ta kontakt via vårt kontaktformulär här…