Slutreplik SVT Opinion: ”Undersökningar kan inte gå på magkänsla”

Min slutreplik i SVT Opinion ang den märkliga väljarbarometern som jag egentligen ville se som ett tidstypiskt exempel på hur media värderar nyheter. Dock utifrån den replik jag fick blev det en utläggning kring metodik i min slutreplik:

”Allmänheten måste lita på vår integritet och vår analys, inte något som råkar ha ett stort nyhetsvärde för stunden oavsett om det är sant eller inte”

Läs hela inlägget här

Det som tyvärr inte kom med där är ett antal matnyttiga länkar som kan vara av intresse för den som vill läsa mer om detta.

Ytterligare läsvärda länkar:

Är ni nyfikna på vår kommentar om SD siffrorna så skriver jag om det här:
http://www.svt.se/opinion/matfelen

Novus har också kompletterat metoden för att kompensera för misstroendeeffekten, detta förklaras lite närmare här:
http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3048801

Sedan utifrån väljarbarometrarnas roll i UK valet är denna text läsvärd:

https://novus.se/blogginlagg/varfor-funkade-valjarbarometrarna-i-uk-sa-daligt/

Denna artikel från Nate Silver från November 2014 är läsvärd:
http://fivethirtyeight.com/features/heres-proof-some-pollsters-are-putting-a-thumb-on-the-scale/

Anders Sundell ang en annan självrekryterad panel:
https://politologerna.wordpress.com/2015/06/01/vad-tycker-sverige-egentligen-en-kritik-av-aftonbladets-valjarbarometer/

Novus var närmast i EU valet för andra gången i rad:
https://novus.se/nyhet/novus-valjarbarometer-infor-eu-valet-mest-traffsaker/

 

 

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: