Meny

Blogg

Novus Blogg kommenterar och reflekterar kring undersökningens styrkor och utmaningar i vår föränderliga värld.

Svenskarnas komplexa relation till Temu och Shein

12 maj 2025

Billigt, bekvämt och ifrågasatt? Kinesiska lågprisplattformar som Temu och Shein har snabbt etablerat sig på den svenska marknaden. Varje månad lockas hundratusentals konsumenter med låga priser och ett brett utbud. Samtidigt har kritiken mot företagen varit omfattande. Rapporter om undermåliga arbetsvillkor, miljöfarliga ämnen i produkterna och bristande transparens i produktionskedjorna har dominerat nyhetsrapporteringen.  Med den […]

Läs inlägg

Novus bjuder in Martin Axelhed

14 mar 2025

Novus har undersökt svenskarnas topp 100 klädvarumärken och vilket varumärke som väcker störst habegär. Fjällräven hamnar på första plats med deras starka attraktionskraft och högkvalitativa, ikoniska plagg som tilltalar konsumenter i generationer.   Vi har intervjuat Martin Axelhed, VD på Fjällräven:  Fjällräven är det klädmärke som väcker habegär hos flest svenskar 2025. Hur känns det att […]

Läs inlägg

Undersökningsbranschen i skottlinjen när Trump stämmer en oberoende undersökare i USA

20 dec 2024

Med anledning av att Donald Trump nyligen stämde en oberoende undersökare civilrättsligt i USA vill jag lyfta en viktig fråga: Att undersökningar, som används för att mäta opinionen, nu anklagas för att i stället påverka opinionen och agera som politiska aktörer. Oberoendet hos undersökningsföretag är helt avgörande På Novus är vi stolta över vårt oberoende. […]

Läs inlägg
Sida av 56

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: