Novus bjuder in Charlotte Pataky

BankID har blivit en självklar del av svenskarnas digitala vardag. Bakom den självklara platsen i människors vardag finns ett medvetet arbete kring varumärke, förtroende och långsiktig kommunikation. Vi har intervjuat Charlotte Pataky, pressansvarig på BankID i ett samtal om hur man bygger förtroende i en digital infrastruktur – och hur man behåller det i en tid av snabb förändring.

Bank-ID har en väldigt stark närvaro i svenskarnas vardag – men kanske inte alltid så att man tänker på det som ett varumärke. Hur viktigt är varumärkesarbetet för er?

Varumärkesarbetet är av yttersta vikt. Varumärket BankID är starkt, välkänt och förknippat med förtroende. Vi har utvecklat vår tjänst över 20 år och har förenklat vardagen för miljontals svenskar och lagt grunden till det digitala livet i Sverige. Det har lett till smidigare interaktion och relation mellan företag, myndigheter och medborgare. Under Covid-19 pandemin skedde den stora ökningen – vi kunde boka tider hos nätdoktorer, köpa mediciner, hämta recept, beställa mat till dörren. BankID blev en nyckel till att få vardagen att fungera för många svenskar, i en tid när livet i övrigt stod still. Det gjorde oss svenskar unika även i ett globalt perspektiv.

Med över 8,6 miljoner användare och över 7500 anslutna tjänster kommer ett stort ansvar, som vi är både stolta och ödmjuka inför. Varje sekund genomförs i snitt 240 transaktioner vilket blir ca 7,6 miljarder transaktioner per år. Det gör BankID till en viktig del av det svenska digitala ekosystemet. Vårt säkerhetsarbete pågår dygnet runt, 365 dagar om året för att tillhandahålla en säker och tillgängligtjänst till både slutanvändare och tjänster.

Ni har marknadens absolut högsta nyckeltal vad gäller varumärkesstyrka, förtroende och lojalitet. Inte en enda svensk enligt vår data är negativt inställd till BankID och nästan alla har högt förtroende för er – vad kan andra lära från er här?

Förtroendet bygger på att vi är vad vi levererar; Att fylla en funktion genom att leverera säkerhet och tillgänglighet. Det gäller även att förtjäna förtroende, att leva efter tjänstens DNA som i vårt fall gör valet naturligt för våra kunder att välja oss. Vi skyddar användarnas identitet och integritet, vi upplevs som driftsäkra och problemfria med lång, gedigen erfarenhet på marknaden. Undersökningar visar även att användare känner sig säkrare när det krävs en BankID-identifiering i samband med e-tjänster.

Vad tror du Bank-ID behöver stå för om fem år – i en tid med snabb teknikutveckling och ökad konkurrens?

Säkerhet är vårt DNA och det är något vi arbetar med dygnet runt. Vi måste fortsätta att vara en trygg och pålitlig tjänst som fungerar dygnet runt årets alla dagar.

Vår värld och geopolitiska omvärld har förändrats kraftigt de senaste åren, vilket ställer höga krav på att vi fortsätter vår innovation och ligga i framkant. Det innebär att skydda vår infrastruktur och våra användare, samtidigt som vi levererar en säker och smidig tjänst till våra användare, företag och myndigheter.

Vi är ödmjuka inför det föränderliga samhället och framtiden och tror att samverkan mellan det privata och staten är nyckeln för att stärka vårt digitala samhälle. Vi kommer att fortsätta arbeta för goda kundrelationer tillsammans med slutanvändare såväl som företag, myndigheter och organisationer. Det innebär att vi utvecklar vår tjänst efter vardagens behov, både idag och i framtiden.

 

Vi bjuder på kunskap, fakta och rapporter inom området varumärke och kommunikation i form av Novus Varumärkesbrev. Vill du ta del av det? Prenumerera här.

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: