Allt är det samma men ändå inte

Hur har vi som människor förändrats på grund av Corona?

Hur länge kommer det vara stiltje?

Hur många är sjuka?

Hur länge är man sjuk?

Hur länge kan vi vänta?

Skall vi bara överleva eller leva?

Det är otroligt många frågor nu. Många frågor där man tror att det inte finns några svar. Men det är frågor som faktiskt är helt beroende av att man förstår det mänskliga beteendet, det är människors kollektiva beteende som bestämmer svaren.

Hur vi som svenskar tänker, tycker och agerar är det som avgör.

Det är egentligen inget nytt. Den kollektiva sanningen har länge varit det viktigaste att förstå. Egentligen sedan urminnes tider. Det var t.ex. ”sant” att solen roterade kring jorden till det inte var sant längre.

(Bild på Heliocentric modell från Nicolaus Copernicus’ ”De revolutionibus orbium coelestium”)

Jag kan rada upp oändligt med exempel i forntiden. Men detta händer varje dag och i ett allt snabbare samhällsklimat (pga digitaliseringen) ändras saker på ett sätt som är helt absurt nu. Från en dag till en annan stängde ett virus ned nästan hela jorden. Sverige ses som ett undantag för vi inte försöker klara ett maraton genom att sprinta de första metrarna. Samtidigt kommer allt mer fakta som tyder på en mycket bredare smittspridning som i sin tur skulle innebära att dödligheten sjunker för varje dag som går.

Men företag, organisationer och medborgare har alla fått ställa om på ett sätt som är helt otroligt. Påsken ställdes in efter att bilden av att sportlovet gjorde oss sjuka.

Om det verkligen är sant att det var Italienresenärer var de enda som smittade Sverige med ett virus från Kina funderar jag mycket på, bloggade lite om det häromdagen: Hur många är egentligen smittade av Corona?

Det är sant att det är så för stunden, jag är säker på att skulle vi undersöka detta kommer vi få fram att den kollektiva uppfattningen är just det.

För att förtydliga, självklart skall man som individ göra allt för att inte sprida smittan vidare, framförallt stanna hemma om man är sjuk.

Men de som förstår hur människor tänker, tycker och agerar kommer vara de som klarar sig bäst att ställa om. För en sak är säker, det du trodde du visste innan denna kris gäller inte längre.

En del kunskap kring krisen släpper Novus fritt på vår Coronastatus,

Men för att förstå hur dina kunder agerar kontakta oss. Det enda du kan vara säker på är att allt har förändrats men ändå inte.

Vinnaren, eller överlevaren, beroende på hur illa tänker att det kan gå framöver, kommer vara som förstår sin marknad.

Det effektivaste sättet att förstå detta är att undersöka.Kunskap om kunderna är inte en investering, det är livsnödvändig kunskap just nu.

Precis som det egentligen alltid varit. Men vet inte när det senast ändrades så snabbt som det gjort nu. Man har inte råd att inte rida ut denna storm.

Anlita Novus för att hjälpa er förstå er marknad och er nutid. Utan den förståelse är man lätt förlorad, och vågar man gissa när man faktiskt kan veta?

Eller som det så populärt heter nu, ställ inte in ställ om. Det gäller så klart inte bara seminarier utan allt

Novus hjälper er att förstå hur ni ställer om rätt så ni når era kunder, medlemmar etc.

  • Så ni kan se framåt från rätt position
    (den som går vilse vet i regel alltid vart han skall, problemet är att man inte vet var man är)
  • Så ni inte uppfattas som tondöva,
  • Så ni kommer med relevanta produkter, budskap och åtgärder.
  • Utan att förstå människan så riskerar man att gå fullständigt vilse, särskilt som stigen förändras otroligt fort nu.

Rent ”tekniskt” har det aldrig gått bättre än nu att undersöka. Vi har aldrig någonsin upplevt den svarsfrekvens vi har nu. Så undersökningarna blir extremt pålitliga. De har alltid varit det, men nu är det något extremt eftersom vi når så otroligt många.

Kontakta oss här

Torbjörn Sjöström

VD

Novus