
Novus på Stora PR-dagen
Hur ser svenskarnas förväntningar ut på samhällskommunikation, desinformation och vardagsanvändningen av AI?
Igår gick stora PR-dagen av stapeln med tre teman i fokus: Kommunikatörens roll i samhället, Det föränderliga medielandskapet och hur AI påverkar vårt dagliga arbete. Novus VD Torbjörn Sjöström presenterade Novusundersökningen som undersökt hur allmänheten ser på just dessa frågor.
- Undersökningen visar tydligt att det finns ett starkt behov av trovärdig och begriplig samhällsinformation, men många anser att det blivit svårare att hänga med i vad som händer i samhället.
- Allmänheten upplever även att desinformation ökar och uttrycker en oro. Däremot anser de flesta att de själva kan skilja på sant och falskt- men inte att andra klarar det lika bra. Det finns alltså ett stort gap mellan upplevd egen förmåga och tilliten till andras informationskompetens.
- Tilliten till AI-genererad information är fortsatt begränsad. Få vill ta viktiga beslut baserat på information som producerats av AI utan mänsklig granskning. Resultatet visar även skillnaden på åldersgrupper och yrkesroller.
Ett stort tack till alla som deltog, lyssnade och tog del av resultaten. Vi är glada att kunna bidra med fakta som underlag för fortsatt diskussion om kommunikationens förutsättningar i en tid av förändring!
Rapporten i sin helhet och resultaten från varje fråga finns att ta del av här.