Mer än varannan kvinna utsatt för sexuella trakasserier

SVT rapporterar idag om Novus undersökning kring #metoo

“I snart två veckor har miljontals inlägg på sociala medier i samband med #meetoo översköljt nätet. Många har delat med sig av sina erfarenheter av sexuella trakasserier, men det är långt fler som uppger att de har utsatts. Det visar en rapport från Novus.”

Se SVT:s inslag här:

Sammanfattning

Vi har utgått från en svensk översättning av uppropet, så vad som är sexuella trakasserier och förolämpningar är väldigt öppet för tolkning här, det är en ganska vid definition. Och vi har inte valt att försöka fördjupa det mer än så här. Utan detta var ett försök att titta lite grovt på omfattningen, hur öppet det sker och sedan hashtagen som sådan.

Det är inte oväntat mer omfattande bland kvinnor än män, 64 % av kvinnorna jämfört med 19 % av männen svara att. Och kvinnor har sett andra utsättas för det flera gånger i signifikant högre omfattning än män.

10 % av kvinnorna har deltagit aktivt i #metoo men inga män. Kanske inte så förvånande då uppropet uttryckligen enbart var riktat mot kvinnor. Men det är också intressant att det är då en liten del av alla de som faktiskt säger sig utsatts för det som varit aktiva i kampanjen. Samtidigt har 89 % av kvinnorna sett uppropet.

Däremot har 86 % sett #metoo kampanjen. Intressant nog har flest sett det i nyhetsmedia trots att det är en sociala medier kampanj. 79 % av alla svenskar har sett om kampanjen i nyhetsmedia. 64 % på Facebook.

SVT är den dominerande nyhetskanalen man sett det, 64 % av alla som sett den i nyhetsmedia har sett det i SVT, därefter kommer TV4, 52 % och Aftonbladet 48 %.

Ladda ned rapporten här:

Rapport_Novus metoo 2017 10 25

Undersökningen genomfördes i Novus Sverigepanel med 1087 intervjuer på ett riksrepresentativt urval på åldern 18 – 79 år den 19-25 oktober 2017.

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: