Meny
Novus undersökning om sociala medier publicerades i TV4 under veckan 17-23 november 2025
Torbjörn Sjöström och Brit Stakston pratar också om den i Novus senaste avsnitt av podden, Sanity check som finns att lyssna på här: #102 – Brit Stakston – ”den goda webben” – Novus – Kunskap och undersökningar
Analys
Till att börja med så anser 87 % att en smartphone är en tillgång i sitt liv, 9 % anser att det är en belastning. Konstigt vore väl annat, eftersom den digitaliserade svensken lever i sin mobil, många appar är en förutsättning för att man kan vara med i ett modernt svenskt samhälle, myndighetskontakt, ekonomiskt och socialt.
Men det betyder inte att det inte är ett komplicerat förhållande, trots att nästan alla svenskar ser det som en tillgång så anser 55 % att de anser sin smartphone mer än de skulle önska. Gränsen mellan hjälpmedel och stressmedel är fin. 47 % anser att smartphonen påverkar koncentrationsförmågan till det sämre, 40 % att det inte påverkar. De som störs absolut mest är yngsta åldersgruppen 18-34 år, där 73 % anser att deras koncentrationsförmåga påverkas till det sämre.
26 % anser att det inte är något som stör mer än något annat, men bland de som anser att det stör så uppger 33 % att det är slösurfning som är värst. 18 % sociala medier, 12 % att man skall vara alltid tillgänglig.
47 % skulle vilja använda sociala medier mindre än man gör idag, men exakt lika många 47 % att de har en bra nivå. Även här avviker den yngsta åldersgruppen 18-34 år, där 69 % anser att de skulle vilja använda sociala medier mindre.
Nu till den riktigt komplicerade delen som kan ses som en motsättning, och måste tolkas nyanserat. En klar majoritet 68% av svenskarna vill förbjuda sociala medier för barnen under 15 år, bland de med hemmavarande barn är det ännu större andel, 75% som anser det.
Men detta skall ses i ljuset av denna fråga: Anser du att sociala medieföretag bör hållas ansvariga för eventuella negativa effekter som barn kan få av deras produkter?
Där 78 % anser att de skall hållas ansvariga. Så förbudsönskan kan ses som en avsaknad av ansvarstagande av plattformsleverantörerna. Man ser inte Metas, Snaps, eller Tiktok prata om sitt ansvarstagande för de eventuella negativa konsekvenserna av produkterna på barnen.
För dessa plattformar innehåller också en funktion som svenska folket anser barnen självklart skall ha tillgång till, som vi frågar om här:
Anser du att barn under 15 skall kunna få ha tillgång till meddelande-appar för att ha kontakt med vänner och familj?
Där 82 % anser att barnen skall ha tillgång till detta. Så frågan är snarare då hur man kan separera meddelande och sociala medier funktionen från dessa, så att barn kan hålla kontakt med vänner och familj, vara sociala men inte manipuleras av algoritmerna och AI… Avsaknaden av ansvarstagande från dessa kommersiella företag leder också till den motsägelsefulla önskan att förbjuda en del, men låta barnen ha tillgång till en annan del av samma leverantörers produkter. För man vill inte skära av barnens tillgång till en digitalt närvaro. 87 % av vuxna anser att smartphonen är en tillgång, och vi vet att många barn får en smartphone tidigt av samma anledning, för att vara kontaktbara och digitala. Men man efterfrågan ansvarstagande från leverantörerna och i brist på det åldersgränser.
Samtidigt om vi frågar om plattforms ägarna skall ta ansvar för vad de gör mot de vuxna så är önskan efter ansvarstagande inte lika stor, 44 % anser de bör ta ansvar, och 40 % att de inte skall ta ansvar, så fortfarande en stor grupp svenskar som efterfrågar ansvarstagande även här. Vilket väl hade varit lösningen för dessa privata företag för att undvika förbud rent generellt.
Digitaliseringen har lett till mycket positivt, smartphonen likaså, precis som det digitala sociala livet. Det är ju grunden för några av världens största bolag, men det innebär ju också att man måste ta ansvar för de produkter de levererar och påverkan av dem. Bristen på ansvarstagande leder till önskan om förbud som enda utväg.
Torbjörn Sjöström
VD Novus
Lite fler demografiska nedbrytningar där man kan se skillnaden i svar baserat på ålder
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Novus på eget initiativ 30 oktober – 5 november 2025 i Novus Sverigepanel och besvarades av totalt 1057 personer och är åsiktsmässigt representativ för svenska folket i åldersgruppen 18–84 år. Första publicering i TV4
För ytterligare information om Novus Sverigepanel, se https://novus.se/om-novus/vanliga-fragor/. Vid osäkerhet om hur en siffra ska tolkas, vänligen kontakta info@novus.se.