Meny

Novus Årskrönika 2025

Året i backspegeln

När vi nu summerar året som gått gör vi det genom de frågor, perspektiv och lärdomar som präglat arbetet tillsammans med våra kunder. Det har varit ett år av förändring, osäkerhet och nya krav på tillgänglighet och förståelse, men också av nyfikenhet, fördjupning och viktiga insikter.

I denna årskrönika delar några av våra medarbetare sina reflektioner utifrån olika undersökningar, uppdrag och samhällsutvecklingen under året. Det är personliga nedslag i de frågor som engagerat mest, väckt nya perspektiv och bidragit till ökad kunskap i samhället.

Berätta om någon undersökning du genomfört under året som lämnat ett särskilt intryck på dig eller blivit en aha-upplevelse för dig eller kunden?

För mig så är det såklart Svenskarna och internet som vi nu för femte året har fått förtroendet att genomföra för Internetstiftelsen. Det är fantastiskt att se deras arbete med denna undersökning och det mycket stora genomslag resultaten har i många olika samhällsgrupper.
– Per Fernström, Strategic Advisor

Vilka nya trender inom varumärkesundersökningar har du lagt märke till under året?

Effekt, effekt, effekt. Det är ordet som definierat 2025. När marknaden viker och konsumenterna håller hårt i plånboken räcker det inte längre att fylla dashboards med siffror. Nyckeltal behöver kopplas till verklig påverkan. Detta år har satt marknadsavdelningarnas förmåga att skapa faktisk förflyttning i affären på prov, inte bara producera aktivitet. Många har sökt en djupare förståelse för sambanden: vad som driver vad, vad är det som egentligen skaver och vilket ”problem bakom problemet” som måste lösas först. Min förhoppning är att den vetgirigheten lever vidare även när konjunkturen vänder.
Ieva Englund, Client Development Advisor, varumärkesspecialist

Vilka nya kunskapsbehov har du sett hos kunderna under året?

Det här året har jag sett en ökad trend av kunder som vill få kunskap om hur deras målgrupper på ett eller annat sätt påverkas av Sveriges totalförsvarsomställning. Jag har även uppfattat att omställningen ställer nya krav på oss som kunskapsföretag där vi behöver öka vår kompetens kring detta område. För att möta behovet och stärka vår position inom totalförsvarsfrågor kommer vi därför nästa år arbeta med detta område även på en strategisk nivå. Med min bakgrund från Försvarsmakten, studier på Försvarshögskolan och engagemang inom frivilligrörelsen ser jag fram emot att få vara en ledande del i detta arbete.
– Mattias Lövgren, Research Advisor

Novus konsult Hjalmar Strid

Vilka nya trender inom politiska undersökningar har du lagt märke till under året?

Jag har sett en ökad efterfråga på att mäta politiken i det lokala. Det är fler aktörer och fler undersökningar just nu när det gäller att mäta opinionen inom kommuner och regioner. I och med vårt nya samarbete med Kivra sedan förra valet har vi kunnat hitta nya spännande lösningar för att möta kundernas efterfrågan för detta.
Hjalmar Strid, Client Advisor

Hur skulle du sammanfatta det gångna året ur ett kund- och samhällsperspektiv, och vilka frågor har präglat arbetet mest?

Det gångna året har präglats av ett avvaktande ekonomiskt klimat, men vi ser nu en försiktig optimism och ökad framtidstro bland svenska företag. Våra kunder har arbetat med några av vår tids mest angelägna frågor; från AI:s påverkan på beslutsfattande till energi- och miljöfrågor som kräver både omställning och långsiktighet, barnrättsfrågor i sociala medier och den komplexa samhällsdebatten om sänkt straffålder där engagemang och ansvar möts. Frågor som väcker starka känslor och där analys och förståelse är avgörande.
Lena Rodén, Försäljningschef

 

Vilka globala trender inom undersökningsbranschen har varit mest märkbara och på vilket sätt har de påverkat företagens strategier?

Två globala trender förändrar undersökningsbranschen, där Novus ligger i framkant:
1: Vetenskapliga metoder ökar i popularitet – Allt fler aktörer lämnar osäkra, självrekryterade paneler och satsar på beprövade metoder, mer lik Novus Sverigepanel. Digitalisering behöver inte underminera kunskapssamhället, tvärtom visar vi med Kivra hur moderna lösningar kan stärka vetenskapliga metoder.
2: AI som stöd, inte ersättare – Många såg AI som en snabb lösning, men ovetenskapliga metoder är sårbara för manipulation. Novus använder AI där vi kan lita på den, men aldrig som ersättning för mänskliga svar. Det är en linje som forskarvärlden bekräftar. Otillförlitliga metoder är dyra när beslut baseras på dem. Internationellt märks ett växande intresse för innovationer som kombinerar digitalisering och vetenskap.
Torbjörn Sjöström, VD

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: