
Fånga det som sker mellan raderna
Undersökningar kan belysa mycket mer än bara siffror och statistik. Det handlar om möjligheten att förstå och utforska, att få syn på det som inte alltid sägs rakt ut: Att förstå resonemangen bakom människors attityder, beteenden och beslut. Det är där de kvalitativa undersökningsmetoderna har sin styrka.
På Novus har vi lång erfarenhet av att arbeta med kvalitativa metoder efter våra kunders behov. Med hjälp av till exempel djupintervjuer och fokusgrupper går det att fånga det som sker mellan raderna. Den typen av kännedom är ofta avgörande för att kunna utveckla kommunikation och tjänster som verkligen gör skillnad.
Ida af Robson är Client Advisor och ansvarig för kvalitativa metoder på Novus och har varit en del av vårt arbete med tillförlitliga undersökningar sedan starten år 2006. Med en gedigen erfarenhet av både kvalitativa och kvantitativa undersökningar stöttar hon kunder genom hela undersökningsprocessen.
”Siffror är viktiga, men det är ofta när man faktiskt ser hur kunderna eller medlemmarna formulerar sig som polletten trillar ner. Det blir en djupare förståelse av resultatet som brukar kännas unik för beställaren och leda till aha-upplevelser. Vi får många gånger feedback i stil med: ’Varför har vi inte gjort det här tidigare?’”