Medlemsinfo

Novus undersökningar är viktiga för demokratin och medlemmarna i Novus Sverigepanel blir medborgarnas och konsumenternas röst.

Novus undersökningar tar ofta upp aktuella frågor av olika slag och ger dig möjlighet att vara en del av folkets röst i underlag för beslutsfattare både när det gäller samhällsfrågor eller i andra sammanhang inom exempelvis näringslivet. Resultatet presenteras ofta i media.

Syftet med Novus Sverigepanel är att ge en så representativ bild som möjligt av vad de som bor i Sverige tycker i olika frågor och därför behövs just din medverkan.

Det är alltid frivilligt att svara på de undersökningar som Novus skickar. Du blir inbjuden i genomsnitt några gånger per månad. Vi kommer att ställa frågor både brett och smalt inom varierande ämnesområden. De flesta undersökningar består av 10-15 frågor och tar 4-5 minuter att besvara.

När du svarat på en undersökning får du poäng insatta på ett poängkonto. Poängen kan användas för att skänka pengar till Röda Korset alternativt växlas in till ett Superpresentkort eller en biobiljett. Som medlem i Novus Sverigepanel får du tillgång till vår panelsajt. På panelsajten kommer du framöver bland annat att kunna beställa belöningar.

För dig som är medlem i Novus Sverigepanel kan du logga in på panelsidan här: www.panel.novus.se

 

Information om trygg hantering av personuppgifter

Novus genomför panelundersökningar där e-postadressen är den personuppgift vi använder och har tillgång till. Novus tar varken emot eller levererar några personuppgifter till kunden.

Vi garanterar att ingen extern kommer att se vem som deltagit i en undersökning eller vad en enskild person svarat. Det är frivilligt att svara på de undersökningar vi skickar ut och svaren behandlas självklart konfidentiellt. Att skydda panelmedlemmarnas personliga integritet är lika viktigt för oss som för panelmedlemmen. Novus kommer aldrig till tredje part lämna ut personuppgifter om vem eller hur någon har svarat.

Panelmedlemmen har alltid rätt att begära att Novus, helt eller delvis, tar bort deras personuppgifter och/eller svar. De har även rätt att ändra, eller inom 30 dagar i elektroniskt format ta del av, personuppgifter som vi har sparat om personen.

När Novus genomför undersökningar är det endast en begränsad grupp bestående av Novus dataanalytiker som har tillgång till personuppgifterna. Personuppgifter och insamlade svarsdata sparas i krypterade databaser där personuppgifter och svarsdata är pseudonymiserad. Pseudonymiseringen innebär att personuppgifter och insamlade svarsdata lagras i olika databaser, i olika format och på olika ställen.

När en undersökning från Novus är genomförd och avslutad tas kopplingen mellan respondenten och de data som samlats in bort.

Novus har upprättat nödvändiga säkerhetsrutiner för behandlingen av personuppgifter enligt de krav som uppställs i GDPR-lagstiftningen och av Integritetsskyddsmyndigheten. Alla personuppgifter sparas inom EU och tillgången till dina personuppgifter är som ovan nämnts begränsad till ett fåtal personer som ansvarar för all urvalshantering och bearbetning av all insamlade data.

 

Novus följer även de regler som den internationella branschorganisationen ESOMAR tillämpar när det gäller hantering av kunddata och sekretess. Novus är fullvärdig medlem i ESOMAR.

Om någon anser att Novus inte har uppfyllt dina rättigheter enligt GDPR-lagstiftningen, har de rätt att överklaga till den aktuella tillsynsmyndigheten. Detta görs genom att skicka ett klagomål till Datainspektionen. Kontaktuppgifter finns på: http://www.datainspektionen.se

Novus kundcase

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: