Nyhetsbrev vinter 2025
Decembernytt från Novus
I detta nummer blickar vi tillbaka på premiären av Novus Knowledge Day, där ett starkt engagemang och en imponerande bredd av deltagare och talare samlades för att diskutera frågor om polarisering, förtroende och ledarskap i en snabbt föränderlig värld.
Vi tar också pulsen på kommunikationsvärldens nya blindfläck – defencewashing, avslöjar ovanliga skillnader mellan olika väljargruppers resvanor, och visar hur välgjorda undersökningar kan bli en strategisk kraft för företag under CSRD/ESG.
Dessutom belyser vi vikten av datainsamling som ska tålas att ifrågasättas, tipsar om hur du kan samla in den kunskap du behöver innan året är slut, och delar insikter från Sanity Check-avsnitt 103, där Torbjörn Sjöström och Anna Troberg diskuterar kommunikationens roll för ett kunskaps- och kulturbärande samhälle.
Höjdpunkter från premiären av Novus Knowledge Day
Premiärdagen bjöd på starkt engagemang och een imponerande bredd av deltagare och talare, alla med ett gemensamt engagemang för kunskap, förståelse och dialog. Vad kan göras för att minska polariseringen, bygga förtroende i samhället och leda med mening i en snabbt föränderlig värld? Det var några av frågorna som utforskades.
Läs mer och se inspelningen av panelsamtalet här…
Kommunikationsvärldens nya blindfläck – Defencewashing
Sveriges skärpta säkerhetsläge har breddat försvarsretoriken och öppnat för defencewashing, där aktörer utan koppling till beredskap hakar på trenden. En Novusundersökning visar att många skulle reagera positivt på sådan kommunikation, vilket gör fenomenet lockande men riskabelt.
Läs Mattias Lövgrens krönika om Defencewashing här…
Skillnader mellan olika väljargruppers resvanor
Vilka destinationer lockar mest hos respektive partis väljare? Det visar sig att resmålen inte alltid styrs av sol, mat och kultur. Ibland speglas även små, oväntade egenheter hos de olika väljargrupperna.
Undersökningar som strategisk kraft
Nya krav gör välgjorda undersökningar till en strategisk tillgång. CSRD / ESG handlar inte bara om att rapportera utan om att visa, mäta och förstå gapet mellan ambition och verklighet.
Vill du veta hur ni kan använda direktivet till er fördel?
Läs mer on hållbarhetsundersökningar här…
Datainsamling som tål att ifrågasättas
Tillförlitlig forskning kräver tillförlitlig data. Eftersom flera studier faller på bristfälliga urval och låg svarskvalitet väljer allt fler forskare Novus. För data som tål att ifrågasättas. Vi erbjuder representativa paneler, genomtänkta frågor som minimerar bias och full transparens.
Läs mer om forskningsundersökningar här…
Har du frågor kvar att ställa innan årets slut?
Har du frågor till allmänheten kring jul, eller behöver du följa upp din kampanj eller några sista nedslag i hur era kunder tänker innan året är slut? Det finns fortfarande tid att samla in den kunskap ni behöver.
Kontaka din rådgivare eller fyll i kontaktformuläret här…
Poddtips!
Novus Sanity Check är vår egen podcast där vi vrider och vänder på dagsaktuella fenomen tillsammans med en spännande gäst. I avsnitt 103 av Sanity Check möts Torbjörn Sjöström och Anna Troberg, ordförande i DIK, för ett samtal om varför ett kunskaps- och kulturbärande samhälle kräver stark kommunikation. De lyfter behovet av att göra komplex information begriplig, samt riskerna för självcensur när kultur- och kunskapsinstutioner saknar rätt resurser.
Lyssna på avsnittet med Anna Troberg här…
Novus specialbrev!
Du har väl inte missat att vi även har två ytterligare nyhetsbrev för specialintresserade?
Varje utgåva bjuder på allt från experternas bästa varumärkestips, intervjuer med spännande gäster inom branschen och intressanta mikrorapporter och case som ger er insikter ni direkt kan använda i ert varumärkesarbete.
Prenumerera på Novus Varumärkesbrev här…
Ett brev för den politisk intresserade med fokus på väljarbeteenden, politiska undersökningar och expertanalyser från våra medarbetare. Brevet publiceras i slutet av varje månad fram till valet.
Prenumerera på Novus Politik här…
Är du inte prenumerant än men vill bli?
Har du fått brevet vidarebefordrat till dig, men vill ha det direkt i din inkorg nästa gång?
Klicka här för att prenumerera på våra nyhetsbrev…
Kontakta oss…
…om du vill ha mer information eller har frågor om oss eller en undersökning du vill göra.







