Novus på Spinngalan 2025

Novus är med som sponsor på Spinngalan 2025 och kommer för andra året i rad tilldela Folkets pris till den PR-kampanj som av det svenska folket anses vara den bästa, med störst intryck och förmåga att skapa bestående effekt hos mottagaren.

Nora Maki, projektansvarig för fjolårets vinnande kampanj ”Värmeslagaren” för Arken Zoo, delar några av sina tips för att lyckas med en gedigen och välarbetad PR-kampanj.

Vad tror du gjorde att just er kampanj Värmeslagaren fick folkets röster?

”Värmeslagaren är en väldigt emotionell kampanj. Svenskarna värderar sina husdjur högt; de är så mycket mer än husdjur, de är våra familjemedlemmar. Och man vill ju värna om sina familjemedlemmar, man vill det bästa för dem och vill inte se dem fara illa.

Värmeslagaren var en viktig kampanj som lanserades i början av sommaren, inför starten på sommarloven. Därmed fungerade kampanjen som en påminnelse att det endast tar några minuter för en bil att bli olidligt varm för ett husdjur och att man aldrig bör lämna husdjur i varma bilar.

Visualiseringen av den här faran i kampanjfilmen bidrog med ett emotionellt engagemang från publiken. Påminnelsen om faran, konkretisera symtomen och den korta tiden det tar för en bil att bli en värme fälla var väldigt konkreta och fungerade som avskräckande exempel.

Jag vill ta tillfället i akt och påpeka att vår filmstjärna Sumo inte kom till skada under inspelningen.”

Vad är ditt bästa tips för att skapa en kampanj som både engagerar och gör avtryck hos mottagaren?

”Jag tror att en engagerande och minnesvärd kampanj är välgenomtänkt och baseras på starkt insiktsarbete. Det starka insiktsarbetet ligger som grund för problemformuleringen, medan den kreativa kampanjen presenterar lösningen. Att ha en emotionell anknytning bidrar med reaktion och engagemang från mottagaren; kan man ha lokal/regional förankring breddar man engagemanget på regional/nationell nivå. Och så handlar det om tajming, där felmarginalerna är få.

Det här är något som genomsyrar Värmeslagaren. Arken Zoos årliga undersökning ”Husdjursbarometern” bidrog med insikten att svenska husdjursägare var oroliga för sina husdjurs säkerhet. Ytterligare research visade att husdjur varje år far illa i varma bilar och att räddningstjänst har räddat dessa från varma bilar runtom Sverige.

Det var så Värmeslagaren föddes, både kampanjen med det övergripande budskapet att inga husdjur får lämnas i varma bilar, men även den nya produktinnovationen (en PETflaska med en fönsterhammare till kapsyl). Kampanjen var informationsrik och innehöll info om bland annat hur kort tid det tar för bilen att bli olidligt varm, info om den lagliga rätten förbipasserande har att ingripa samt vad man bör göra och tänka på ifall man räddar ett husdjur från en varm bil.

Hur gick kampanjen undrar ni? Den nya produkten såldes slut i butiker, medier gjorde egna reportage på temat och allmänheten spred budskapet på sociala medier. Totalt nåddes 10 miljoner i förtjänad media, socialt engagemang ökade med 57 % och varumärkespreferensen och övervägandet med 120 % och 93 % (12/6 jämfört med 9/7 2023). Men viktigast av allt – inga rapporterade fall av döda husdjur i varma bilar sommaren 2023.”

Vägen till Folkets pris

Samtliga tävlande bidrag i de kategorier som vänder sig mot hela eller delar av allmänheten har varit med i urvalet. Varje kampanj har presenterats enligt den beskrivning som skickats in till Spinn i kombination med bilder som illustrerar det kreativa uttaget. Ett riksrepresentativt urval av respondenter i Novus Sverigepanel får bedöma de deltagande kampanjerna utifrån räckvidd, effekt och liking. Dessa vägs ihop till ett index som tar fram Folkets pris.

”Novus är glada för förtroendet att återigen få dela ut priset och lyfta fram de kampanjer som verkligen gör skillnad. Genom att engagera allmänheten i att utse årets vinnare visar vi hur effektiv PR stärker varumärken och skapar en varaktig, positiv påverkan.” – säger Ieva Englund Client Development Advisor och varumärkesexpert på Novus

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: