Om Novus svensk väljaropinion och poll of polls
Detta är ett inlägg jag funderat på att skriva i ett drygt år.
Jag har fått lite frågor av typen, va har ni tappat Ekot?
Men nu är det läge att skriva om detta känner jag. Novus Svensk väljaropinion är en svensk poll of polls som sammanställs av Novus, baserat på en metod som Novus använt i ca 11 års tid. Långt innan Ekot fick första publiceringen.
Novus Svensk väljaropinion är ett registrerat varumärke som tillhör Novus.
Ekot fick publiceringen på denna. Sen har man tagit ut svängarna lite hit och dit under åren. Men det var Novus modell, det var Novus som räknade, och publiceringsdagen skedde i samråd med Novus. Något annat har det aldrig varit.
Men sedan ändrade Ipsos sin modell, och inte lite. Man tog bort felmarginalerna och man tog bort decimalerna. Det var då omöjligt att veta hur många telefonintervjuer som ingick och hur många webintervjuer. Ipsos släppte helt plötsligt något som liknade en egen liten sammanvägd poll of polls men på sina egna två icke publicerade undersökningar.
När man tog bort felmarginalen visade man att man inte visste alls hur träffsäker undersökningen var.
När man tog bort decimalen tog man bort noggrannhet och la in en massa avrundningsfel. Om jag inte minns fel kunde summan bli 104% i början. Nu avrundar man igen för att kompensera för det. Men en decimal mindre än alla andra skapar ökad osäkerhet och skulle faktiskt ta bort möjligheten att räkna med decimaler någonstans alls i en sammanvägning. I alla fall för en tekniker som mig. Man kan egentligen inte ha en högre noggrannhet än den lägsta.
Hursomhelst, när Ipsos ändrade metod räknade vi baklänges en månad, men efter sommaren hade jag ett samtal med Ekot om att det inte går. Vi hade flera diskussioner, men det jag mest minns som var det som verkar vara avgörande för Ekots chef Olle Zachrison var detta han sa ”Är det på DNs förstasida så är det en nyhet”
Jo det må vara sant, är det i nyheterna så är det en nyhet per definition. MEN det jag funderar på är om det är en nyhet som andra redaktioner skall ta som en korrekt nyhet och sanning. Är det verkligen nyhetsmässigt intressant. För i detta fallet kring en undersökning är det mycket svårt att kunna säga att det är nyhetsmässigt intressant om inte ens IPSOS själva har en felmarginal som indikerar i vilken omfattning undersökningen är korrekt. Om inte ens undersökningsföretaget själv kan säga något? Är det verkligen nyhetsmässigt intressant då?
Men med de orden från Olle var hans diskussion klar. Jag sa att Novus fortsätter att publicera Novus Svensk väljaropinion, som är baserad på Novus modell, men då får väl Ekot göra något annat om de måste ha med Ipsos, trots de krockar med metodkraven som Novus satt upp som grund för Novus Svensk väljaropinion, för vi kan inte ha med dom i vår poll of polls.
Sen börjar det riktigt konstiga. Ekot publicerar en Svensk väljaropinion ca 1 timme efter vårt samtal då jag sagt att vi inte har med Ipsos. Det är nu Sifo som som sammanställt Svensk väljaropinion. Med andra ord Ekot gav Novus modell till Sifo, kör på som om de äger den, och de måste ha påbörjat det långt innan jag sade att vi inte kan ha med Ipsos. Ekot brukar behöva ha minst ett dygn på sig EFTER att vi gett dom siffrorna för att få ihop sina inslag. Sifo kan utöver det omöjligt hunnit att på på en timme läsa in sig på vår modell och sammanställa alla undersökningar samt leverera resultatet till Ekot som i sin tur gör grafik och reportage på detta. Vad sägs om det? Är det så man bryter ett samarbete som pågått i 8 år? För det är också så att EKOT intygar att det är exakt samma metod, dom har absolut inte ändrat något, och man behåller all historik som om ingenting har hänt.
Nu skriver man också att Novus Opinion har räknat fram den åt Ekot fram till Augusti 2016. För det första heter vi inte Novus opinion. För det andra har INTE Svensk väljaropinion räknats fram för Ekots räkning, för det tredje har Novus tagit fram modellen och använt långt innan Ekot fick första publicering.
Att Ekot kör på som om de äger något de inte ägde, att de ger bort en modell de inte har rätt till mer än för publicering och skriver om historien ja det är tyvärr det som hände…
Så var det med det. Detta skapade också en rätt rejäl förvirring, för vi fortsatte att publicera Novus svensk väljaropinion vilket ledde till en hel del sammanblandning, när det nu helt plötsligt kommit till en ny som inte Novus gjorde, men nästan exakt samma namn.
Sen missade dom nästan alla intervjuer från både Novus och Demoskop i ett halvår, men det är en annan historia, dom rättade efter att jag sa till att dom använde vår metod fel…
Men nu sedan en månad tillbaka publicerar OMNI Novus svensk väljaropinion, den publiceras en gång i månaden och är idag en sammanvägning av Novus, Sifo och Demoskop.
Novus Svensk väljaropinion finns kvar, och är ett varumärke som ägs av Novus baserad på en modell som Novus tagit fram, och så kommer det fortsätta vara. Men som sagt nu får Omni första publicering av den.
Torbjörn Sjöström
VD
Novus