När ändrade du uppfattning senast?

Tänk efter och var ärlig mot dig själv, när ändrade du senast uppfattning i en fråga? Var det nyligen? Grattis, då är du förmodligen smartare än genomsnittet. Var det längesedan? Då är det bara att beklaga, i en alltmer föränderlig värld är det inte bara viktigt att då och då ändra uppfattning, det kan vara direkt livsavgörande.

Jag läser boken ”Think again” av Adam Grant, professor i psykologi som ägnar sig mest åt organisations-psykologi och är en återkommande Ted-talkare. Som kuriosa kan nämnas att han var en av de där studenterna som byggde ett socialt nätverk online på Harvard som skulle visa sig bli embryot till Facebook. Boken är en av de mest omtalade i år och jag förstår varför. Den är både välskriven och underhållande, och sätter fingret på något vi ofta pratar om på Novus. Vi brukar säga att framgångsrika företag anlitar Novus, och när jag läser ”Think again” så förstår jag varför de är framgångsrika, det är nämligen bara de som är öppna och modiga nog att göra undersökningar som är vinnare i långa loppet. De som utgår från att läget är oförändrat därute på marknaden kommer troligen inte känna något större behov av att göra undersökningar.

När vi blir kontaktade av ett företag eller organisation för att göra en undersökning märker vi ganska snart om man är ute efter ett visst givet svar, eller om man är genuint nyfiken på svaret vilket det än blir. De som är ute efter ett visst svar vill gärna ställa ledande frågor och de vill endera bara få bekräftat att de jobbar ”på rätt sätt”, eller att deras inställning i en viss fråga delas av svenska folket. I de läget blir vi ”undersökningspoliser”, vi skulle aldrig sätta vår Novus-stämpel på en vinklad undersökning och i vissa fall leder det till att motparten vänder sig till någon annan. I bästa fall leder det till att vi tillsammans med kunden ändå kommer fram till en undersökning man faktiskt har nytta av, och som ger dem möjlighet att anpassa erbjudande eller kommunikation utifrån resultatet.

Exemplen är många på företag som varit på en marknad i förändring, men inte förstått förändringen eller kunnat agera på den. Det svenska företaget Facit är väl det mest kända exemplet i vårt land (för yngre läsare så kan jag berätta att Facit tillverkade räknemaskiner och blev omsprungna av Japanska företag som gjorde moderna elektroniska miniräknare under 1970-talet) och ett senare internationellt exempel är Blackberry som snabbt blev obsoleta när Apple lanserade iPhone.

Fundera på hur du själv agerar när du får ny information i någon fråga. Är du öppet nyfiken eller slår du ifrån dig och hävdar att du ändå har rätt och fortsätter på inslagen väg. I sin bok exemplifierar Adam Grant detta genom tre olika personas, det är åklagaren, predikanten och politikern. Han menar att det är tre vanliga förhållningssätt i en diskussion eller debatt när det vi tror på ifrågasätts.

Åklagaren går till angrepp mot den som tycker annorlunda, letar fel och brister i den andres argumentation och vill hela tiden leda samtalet till att den andra har fel och borde ändra sig till det som åklagaren själv menar är sant.

Predikanten ägnar sig istället åt att predika sin förkunnelse. Lyssna på mig, jag har sett ljuset och vet sanningen, följ mig så kommer allt gå bra.

Politikern gör allt för att vinna över en publik till sin sida, man kampanjar och lobbar för att få sympatier från dem som lyssnar på diskussionen.

Adam Grant lägger fram ett fjärde alternativ, tänk om vi istället kunde möta nya argument och fakta mer som en Forskare.  Om du är forskare till yrket så är det grundläggande i ditt uppdrag att ständigt ompröva och tänka nytt. Du har betalt för att vara medveten om begränsningarna i det du vet, du förutsätts faktiskt ifrågasätta det du vet, vara nyfiken på vad du inte vet och löpande uppdatera dina ställningstaganden baserat på nya fakta.

Vem tror du är vinnaren i långa loppet? Svaret är nog rätt givet och jag tror vi skulle se en väldigt mycket bättre värld om fler var öppna och nyfikna för att ta till sig nya idéer istället för att stagnera i sina åsikter. Fundera på vilken av de olika rollerna du själv brukar gå in i när du träffar någon som tycker annorlunda. Prova att leka dig in i rollen som forskare, både privat och i arbetslivet, du kommer lära dig nya saker varje dag och garanterat ha roligare längs vägen.

Så, är du på riktigt nyfiken på vad som händer därute bland dina kunder, medlemmar eller anställda så är du välkommen att höra av dig! Du kanske inte gillar svaren i undersökningen men då har du i alla fall möjligheten att göra en kursändring. Alternativet kanske skrivs in i historieböckerna bredvid Facit och Blackberry.

 

Jan Berkö

Marketing Manager / Client Manager

Novus Stories

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: