Att jobba på Sveriges mest kända undersökningsföretag…..

Två månader har gått sedan jag klev över tröskeln på Novus. Jag har alltid haft som ambition att jobba i branscher som genuint intresserar mig, ”det är roligare att sälja resor än skruvar och muttrar” som någon sa när jag var i resebranschen. Det härliga med undersökningsbranschen är att man får en inblick i alla möjliga branscher, det slog mig när jag började fråga kollegorna -i vilka branscher gör vi flest undersökningar? De började flacka med blicken och sa något i stil med -Eeeeh, vi jobbar ju med alla branscher, det är svårt att säga någon som sticker ut.

Och när jag nu har full inblick i våra kundlistor börjar jag förstå dem, det är svårt att hitta någon bransch där vi inte har kunder eller gör undersökningar.

Och det som hände i helgen säger något om våra möjligheter att göra bra undersökningar i alla branscher. Man pratar ofta om att det är svårt att få den yngre generationen att ställa upp i undersökningar och jag blev därför lite ”blown away” av det som hände.

Det är lördag eftermiddag när telefonen ringer, okänt nummer. Brukar ju betyda säljare tänker jag och svarar:

-Ja det är Jan Berkö
-Ja hej, jag heter_______ (och jag hör att det är en ung kille, säg mellan 15-25)
-Jaha, hej, säger jag.
-Jo, jag visste inte vem jag skulle ringa, men jag hittade ditt namn på Novus sajt.
-Jaha, ok, säger jag.
-Jo, jag har fått ett sms från er med en fråga om jag vill ingå i er Sverigepanel, och jag brukar inte klicka på länkar utan att dubbelkolla, det är väl från er? Vågar jag klicka?

Jag dubbelkollar med honom vad det står i sms:et och intygar att det är från oss och ok att klicka.

-Ok, och vad innebär det att jag går med i panelen? frågar killen.
-Du kommer få frågor, ungefär en gång i månaden om allt möjligt.
-Jaha men det är ok.

Som nybliven marknadschef blev jag nästan tårögd.

  1. det var en yngre kille, omtalat svår målgrupp.
  2. han hade full koll på Novus.
  3. han tvekade inte ställa upp i vår panel.

Vi genomför regelbundet undersökningar på vår egen bransch. Den senaste var för ett halvår sedan via vår partner PFM. I den kunde vi glatt konstatera att att Novus idag är Sveriges mest kända undersökningsföretag.

Jag vet inte hur mina kollegor har lyckats med detta, Novus startades 2006, på bara 15 år har man gjort en målmedveten resa som lett fram till denna position. Jag tänker att det är lite som hönan eller ägget, vilket kommer först; för att kunna genomföra undersökningar med hög kvalitet måste man vara känd, och man blir känd genom att göra undersökningar med seriösa metoder….

Skönt då att kunna konstatera att vi är både välkända och går i bräschen för undersökningar med hög trovärdighet. Vi når till och med de där yngre killarna…

Jan Berkö

Marknadschef

Novus

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.buttonlabel }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: