Tycker Posten att två minuter av tomtens arbetsdygn är övermäktigt? Om vikten av förtester

(Uppdatering, jag läste fel på antal hushåll i sverige utan att reagera, i blogginlägget stod det 1,5 miljoner hushåll. Det är snarare så klart 4,5 miljoner hushåll, lärdom att inte bara googla lite i mobilen på en söndagsmorgon, utan tänka lite på vilka siffror man får fram, vilket ledde till att min antagande om antal hushåll i världen också blev fel. Men det blir ändå ungefär 2 minuter för Tomten)

Såg precis postens nya reklamfilm. I filmen visas tomtens problem om han var tvungen att dela ut paket varje dag. Oklart vad man vill säga med detta. Jag minns att man vill få ned kravet på att dela ut paket från varje dag till mer sällan. Gäller det paket också? Vad är problemet? Vad vill man säga? Att det dom gör är svårt? Självklart är det svårt, annars hade de ju inte behövts. Med en ökad internethandel är det ju ett guldläge för postföretagen, internethandel är ju POSTorder.

Är det verkligen så att de tycker att två minuter av Tomtens arbetsdygn är övermänskligt? Läs längre ned för svaret hur jag tänker.

Spontant känner jag att Postnords konkurrenter snarare jublar över detta och det blir lite upplagt för smash.

Det finns många exempel på obegriplig reklam, det finns flera exempel på skadlig reklam. När Audi bestämde sig för att använda Kakan som influencer ledde det till en rejäl storm på internet bland deras kärnkunder. ACAB gick inte hem bland deras kärnkunder. Det slutade i att reklambyrån åkte ut och miljoner i sjön, utöver smällen mot varumärket.

När Pepsi skulle rädda världen i en annan obegriplig film är också ett exempel. Den blev viral, men inte av det sätt Pepsi tänkt sig. Att bli skrattat åt, förlöjligad och ifrågasatt är inte målet med så många varumärkeskampanjer.

Vad kan man göra då? Där kommer Novus in. Om man testar reklamen så kan man minska risken att den blir obegriplig eller missförstås. Det är en liten kostnad när man slår på stort. Målet med reklamen är ju varumärkesbyggande och förhoppningsvis att man får fler kunder. Så kostnaden för reklamen är inte bara produktion och annonskostnaden. För att kunna räkna på return on investment är det helt avgörande att reklamen bidrar med mer affärer och inte skadar affären. Där kommer Novus in. Vi ger ett utifrånperspektiv, något som ofta saknas, vi hjälper er att förstå om ni når rätt kunder, och hur varumärket uppfattas av kunderna.

Sen lägger jag inte ut texten kring Novus förtester mer. Nu till det mest intressanta:

Vadå 2 minuter av Tomtens arbetsdygn?

Först måste ni se lite av Postnords film här:

Jag räknade lite på Tomtens “utmaning”. Det bor över 7 miljarder människor på jorden. Jag utgår från att tomten behöver ta hand om alla. Först bygga julklapparna sen dela ut 7 miljarder paket på en natt, jag antar här att förhållandet per hushåll är samma som i Sverige, då blir det ca 3,1 miljarder hushåll jämfört med 4,5 miljoner hushåll i Sverige. Tomten klarar att dela ut paket till 3,1 miljarder hushåll på en natt. Lilla Sverige är ju en baggis för tomten om man tänker efter. I Postens exempel behöver han ju inte ens bygga paketen. 4,5 miljoner är bara 1/700 del av vad tomten behöver dela ut på en dag på julafton. På julafton tar Sverige ett par minuter för Tomte (1/700 del av ett dygn är ca 2 minuter) här gör jag antagandet att Tomten kan dra ut på Julafton ca 24 timmar för enkelhetsskull och tidsskillnaden. Ett par minuter om dagen är inget jobb alls.

Eftersom Postnords reklamfilm gäller i Sverige är det ju bara tomtens åtagande i Sverige vi pratar om: max 2 minuters jobb för tomten… Är det så omöjligt för Tomten?

Självklart huvudfrågan är vad man vill få fram med reklamfilmen. Den begriper inte jag.

Har ni missat Pepsi exemplet finns det att läsa mer bl.a. i Dagens media här

Audi och Kakan kan läsas om bl.a. i Resume här

Lärdomen är så klart att tänka efter före, och genom Novus undersökningar kan man kolla så man inte missat något uppenbart som blir extremt dyrköpt efteråt. Det borde faktiskt vara helt självklart, men det är inte det. En bra undersökning minskar risken för dyrköpta fel i det offentliga. Novus förtester är ett sådant exempel, men allt vi gör går ut på att tya fram förståelse för målgruppen på ett kostnadseffektivt sätt, utan att tumma på tillförlitligheten.

Kontakta någon på Novus så berättar vi mer

 

Torbjörn Sjöström

VD

Novus

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: