Swedish Insighters, den nya branschorganisationen för undersökare i Sverige

15 februari, 2019

Sedan i onsdags (2019-02-13) finns det en ny branschorganisation för undersökare i Sverige: Swedish insighters.

Swedish Insighters består av alla medlemmar som jobbar med undersökningar och insikter, oavsett om man köper eller levererar undersökningar. Vi förenas i viljan att förstå och lära oss.

Insight/Insikt är ett ord som förpliktigar och sätter ribban högt. Men det är nog det bästa vi har för att beskriva vad vi gör. Det lömska med en insikt är att den ofta är självklar när man väl kommer på den. Det är därmed lätt att missa, men den är också avgörande för förståelse för det man undersöker.

Dock kan man inte tvinga fram en insikt, det är en kombination av erfarenhet, kunskap och fakta som ibland ger en insikt. Det är en kreativ process som är svår att ta på. Precis som alla bra idéer kan den bara helt plötsligt dyka upp. Det kan faktiskt vara så att den kommer långt efter undersökningen genomförs. Insikten är svår att sätta en deadline på.

Det är verkligen inte alltid man kommer till en ny insikt. Men samtidigt är det alltid målet med det man gör. Men som sagt det är väldigt lätt att missa insikten när den kommer, för det är i regel så självklart när den formuleras att den kan kännas fjuttig. Men det är också en kunskap som förändrar allt. Däremot även om man inte kommer till en ny insikt utifrån en undersökning, är varje ny undersökning kunskap och erfarenhet som leder närmare en insikt inom området. Kunskap och insikter med en affärsnytta och ett operativt värde.

En av insikterna jag personligen jobbat utifrån de senaste åren är att en undersökning är datainsamling och analys. (jag har en handfull ytterligare insikter som varit helt avgörande för Novus positiva utveckling, men denna passar bra som exempel här).

Ja jag vet, det låter ju helt absurt, det vet typ alla. MEN tänker man på hur undersökningar köps, det var bara datainsamlingen som efterfrågas, det var datainsamlingen som satte priset, inte kunskapen som undersökningen levererar.

Datainsamlingar är bara siffror, det är inte ens säkert att det är relevant data som samlas in. För datainsamling är bara ett mekaniskt arbete. Ett recept. Men precis som med mat, för att göra något som faktiskt är värt pengar och njutbart att ta till sig så krävs hjärta, hjärna och yrkeskunskap. Det är inte BARA datainsamling.

Vi på Novus har kommit en bit ifrån detta, men det är fortfarande något vi arbetar med dagligen.

Att ha insikten som centrum i den nya organisationen är därför jättebra.

Rent praktiskt är det också så att vi som arbetar med undersökningar och insikter rör oss mellan köpar och säljarsidan. Kärnan i kompetensen är densamma, även om det är lite olika delar i som så klart är viktigare beroende på om man levererar eller beställer och tar till sig undersökningar.

Detta blir toppen!

Jag ser fram emot att som medlem i Swedish Insighters hjälpa till att stärka vår roll som yrkesmän och kvinnor. Att visa att vi som jobbar med detta har framtiden framför oss. När välden dränks i data så är det Swedish Insighters som kan sortera och förklara vad som verkligen händer. Vad människorna som datan representerar faktiskt tycker och tänker. För det är det kollektiva mänskliga beteendet vi alla försöker förstå och förklara för omgivningen.

Som person är jag entusiastisk till detta. Äntligen fokus på vad vi gör, inte vilket företag som gör det. Jag och Novus kommer stötta Swedish Insighters helhjärtat. För vi behöver duktiga yrkeskvinnor och män, vi behöver skapa en bättre bild av vad vi gör, och vi behöver fortsätta visa hur otroligt häftigt detta är. För jag och flera kollegor på Novus vet att vi har världens bästa jobb, inget annat kan ens komma i närheten av det vi gör. Fler behöver inse det.

Swedish Insighters finns att hitta här: https://www.swedishinsighters.se/

Men ha överseende med sidan, den nya organisationen har bara funnits i tre dagar.

Lite bakgrund om SMIF, SMUF och SÖK:

Det fanns tidigare tre organisationer:

SMIF för företag i Sverige som arbetade med undersökningar

SMUF för personer som arbetade med att köpa undersökningar

SÖK för personer som arbetade på undersökningsföretag

SMUF och SÖK har nu slagits ihop och heter Swedish Insighters

De som följt mig och Novus ett tag vet att vår relation till svenska branschorganisationen för företag, SMIF är milt sagt ansträngd. Huvudorsaken är sannolikt att det är företag som är medlemmar och att det är aktiva representanter för företag som sitter i styrelsen. Om det sedan är företag som kämpar med lönsamhet och tillväxt så kan det lätt bli lite konstiga prioriteringar.

Jag hade faktiskt gett upp helt med branschorganisationer i Sverige, men sedan fick jag ett mail från SÖK om ett årsmöte, där jag blev påmind om att SÖK och SMUF skulle slå ihop.

SMIF så är undersökningsföretagens organisation, den Novus, Sifo och Ipsos lämnat pga den inte uppfyller våra krav på vad en branschorganisation bör göra. Istället är vi som företag medlemmar i den internationella organisationen ESOMAR, den lämpar sig bättre, ännu mer med europesika lagstiftningar som berör oss alla.

SMIF har i mina ögon mer datainsamlingsföretagens organisation, eller som andra branschkollegor kallar den: ”gruppen för inbördes beundran”

SÖK, SMIF och SMUF…. Ja dessa namn, vi hade alla extrema problem att hålla isär dessa, och namnen lockar till en hel del lustigheter. Va, vad sa du? Piff och Puff…?

Men när nu SÖK och SMUF funderade att slå ihop sina organisationer så vaknade jag till liv. Detta kan ju bli jättebra. Dessa organisationer utgår inte från företagens intressen utan från yrkespersonens. Viljan på både köpar- och säljarsidan är ju att göra bra saker. Man vill få kunskap.  Det är vad som driver mig varje dag.

Kunskap och förståelse är kärnan i Novus affärsidé. Detta tror jag blir jättebra.

Torbjörn Sjöström

VD

Novus