Svenskarnas uppkopplade liv och undersökningar

Användandet av smartphone har klivit rakt in i våra liv och förändrat vårt beteende.

Andelen som besvarar webbundersökningar i sin mobiltelefon har ökat markant de senaste 10 åren. 2011 var det 4% och idag är det 55% som besvarar Novus webbundersökningar i mobiltelefonen. Vid undersökningar i samband med storhelger som exempelvis påsken är det över 60% som besvarar webbundersökningarna i mobiltelefonen.

Det har därför varit viktigt att anpassa sig utifrån denna nya verklighet. Många företag i undersökningsbranschen har därför anpassat sin layout på undersökningsformulären till mobiltelefonvänligt format. Detta har även Novus gjort. Vi insåg dock att detta inte var tillräckligt och till skillnad från många andra företag i branschen anpassade vi även undersökningarnas längd till denna nya verklighet. Om man vill samla in tillförlitliga data via mobil kan inte undersökningarna vara 10 – 25 minuter långa.

Novus använder sig av ”kaffekoppsmetoden”, d.v.s. det ska inte ta längre tid att besvara en undersökning än det tar att dricka en kopp kaffe. Novus undersökningar är därför endast i undantagsfall längre än 5 – 6 minuter.

Nästan alla besvarar Novus webbundersökningar hemifrån och/eller från jobbet/skolan. Endast 5% besvarar våra webbundersökningar från en annan plats, till exempel på resa.

Är du även intresserad av hur fördelningen ser ut mellan Iphone och Android kan du maila till mikael.ohlsson@novus.se

 

Mikael Ohlsson

Kvalitetsansvarig på Novus

{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.closedcontent }}
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}:
{{ _sitesettings.l10n.newslettersignup.opencontent }}: