Historia

Från Gallup till Novus

År 1932 i delstaten Iowa gjorde George Gallup den första opinionsundersökningen, som handlade om hans svärmors möjligheter att bli vald, och det gick så bra att han snart grundade The Gallup Organization.

I Sverige beställdes den första svenska opinionsundersökningen 1942 av Dagens Nyheter och tidningen Vi.

Från dörrklocka till sms

Från början var dörrknackning vägen till folkets röst, på 1980-talet övergick man till telefonintervjuer – på fasta telefoner. Idag används både brev, fast telefon, mobil, webb, mejl och sms för att nå fram.

Från Ford till Ica-kort

Även marknadsundersökningar började i USA och Ford var pionjären. I Sverige var det NK i Stockholm som på 1940-talet var först med att undersöka kunders köpvanor. Idag är undersökningar vardag. Allt mäts; från köpvanor, attityder, lojalitet och varumärkeskännedom.

Från Televinken till Idol

1956 sändes den första tv-sändningen Tänker ni rösta? 1969 startar STV2 och 1988 TV3 , tätt följd av TV4. Sverige har gått från en tv-kanal till drygt hundra.

Ända sedan Hylands hörnas tid, har tittar- och lyssnarsiffror varit ett viktigt beslutsunderlag för nya strategier och mediesatsningar. Och undersökningsföretagen och mediebranschen lever i symbios.

Från Gallup till Novus

Vi är undersökningsföretaget 2.0. Vi gör opinions- och marknadsundersökningar, paneler, fokusgrupper och rekommendationer. Vi levererar snabba beslutsunderlag.

Stora företag som Temo, Sifo, Demoskop och Synovate har länge dominerat den svenska undersökningsmarknaden. De stora drakarna ackompanjeras av många mindre ofta nischade, företag.

När företaget Novus år 2006 slår upp portarna, är det med ambitionen att förena traditionell undersökningsmetodik med nya medier och strategier. Den nya generationens undersökningsföretag är fött.

Från Per Albin till val 2010

Inför valet 2006 var Novus först ut med sms-undersökningar. Novus hade högst precision av alla institut i sin valdagsundersökning. I Europavalet 2009 kom Novus närmast av alla. Novus har hittat sin nisch genom att förena tradition och nytänkande och ständigt gå från åsikt till insikt.