30 okt. 2016- Färska digitaliseringsinsikter och Youtube- och podcastpremiär

30 oktober, 2016

Födelsedagshöst och premiärprogram

Vi har just nu mycket att fira! I höst fyllde Novus 10 år, en födelsedag som firades med pompa och ståt på Debaser medis. Dessutom har vi, tillsammans med Brit Stakston, lanserat en programserie som heter Novus Sanity Check.

I det här nyhetsbrevet kan ni läsa lite om tankar bakom den nya programserien. Dessutom vill vi bjuda på ett par spännande insikter om digitalisering från ett Novus-seminarium som genomfördes under hösten. Sist men inte minst lite godbitar från vårt jubileumsfirande.

Sjöström och Stakston vänder ut och in på verkligheten i
Novus Sanity CheckHur påverkas åsikter av vad som skrivs i media? Och vad tycker man – egentligen? För att svara på bland annat dessa frågor har Novus VD Torbjörn Sjöström tillsammans med mediestrategen Brit Stakston startat programmet Sanity Check; en Youtube- och podcastsatsning där duon vrider och vänder på aktuella händelser och fenomen. Varje 10-15-minutersavsnitt berör en aktuell fråga – en fråga som de båda programledarna upplever ett behov att resonera kring. I det senaste avsnittet är naturligtvis det amerikanska valet ett hett tema.– Vi vill med Sanity Check visa vad som är det viktigaste vi kan göra i en samtid som ibland verkar så knasig att man tror att man är galen. Vårt enkla recept är att tala med varandra. Frågor vi reagerat på där våra gemensamma kunskaper om media, opinionsbildning, undersökningar och kommunikation kan göra nytta kommer vi att dela med oss av. Listan på saker vi en gång för alla vill prata igenom i det här formatet är lång. Men vi är också övertygade om att det varje vecka dyker upp något samtidsfenomen som vi passar på att studsa våra tankar mot. Vi hoppas att Sanity Check kan bli en pusselbit i andras funderingar över om världen blivit helt tokig. För nog bjuder medielandskapet och det offentliga samtalet ständigt på händelser som får oss alla att tvivla över utvecklingen, säger Novus VD Torbjörn Sjöström.För att se Sanity Check, gå in på Novus Youtube-kanal här.
Programmet går även att lyssna på som podcast. klicka här eller sök i din podd-app efter Novus Sanity Check.

Hur påverkar digitaliseringen oss som individer?

Digitaliseringen påverkar i allt snabbare takt i stort sett alla typer av verksamheter. Det här är något som kan leda till omvälvande förändringar för de anställda. För att belysa individens perspektiv i denna förändring anordnade Novus i slutet av september ett spännande interaktivt seminarium om digitaliseringens påverkan på individer i privatlivet och i arbetslivet. Till grund för seminariet låg en undersökning som Novus genomfört bland allmänheten och yrkesverksamma – en undersökning som handlade om digital mognad och synen på hur digitaliseringen påverkar mig som individ i vardagslivet och på jobbet.

En av slutsatserna är att många människor anser sig vara digitala i termer av att nyttja den digitala tekniken på ett genomgripande sätt i privatlivet:

– En majoritet anser att den påverkan digitaliseringen har på privatlivet är positiv, men samtidigt anger varannan person att man upplever en stress över den digitalisering som sker i samhället idag. Värt att notera är att det är kvinnorna som i störst utsträckning ger uttryck för denna stress, säger Helena Björck, konsult på Novus.

Vi mätte också förtroendet för ledningens förmåga att hantera de utmaningar som digitaliseringen medför, och om det finns tydliga mål för vart digitaliseringen skall ta verksamheten. Tyvärr ser vi att det i väldigt många verksamheter saknar både förtroende och mål:

– Det är inte utan att man undrar hur man lyckas bedriva ett effektivt digitaliseringsarbete när bara tre av tio anställda har förtroendet för ledningen i dessa frågor, och när färre än så anger att det finns tydliga mål, säger Per Fernström, konsult på Novus.

Vi ser också att relativt få är oroliga för sitt arbete:

– Är det rimligt att bara en av tio känner oro för att digitaliseringen kan leda till att ens arbete försvinner? Deltagarna på seminariet fick gissa och deras gissningar låg högre, d v s att fler borde känna en oro. Och kanske är det så att många anställda inte är varse vad digitaliseringen kan ge för effekt på ens anställning, säger Per Fernström.

Kontakta oss gärna om du är intresserad av att höra mer om själva undersökningen eller om ni själva är intresserade av att genomföra en ”digital nollmätning” bland era anställda.

Seminariet hölls i samarbete med Åsa Lundell, Trendily och Lena Pehrs, Business Design Studio som löpande tecknade en illustrerande bild av diskussionen med seminariedeltagarna.

Per Fernström, per.fernstrom@novus.se
Helena Björck, helena.bjorck@novus.se

En höst värd att fira!

För 10 år sedan grundades Novus av undersökningarnas nestor, Alf Sjöström – en auktoritet inom undersökningsbranschen och en genuint skicklig affärsman. Från starten har Novus varit ett modernt undersökningsföretag med rötterna i kompetens och trovärdighet.
Det ville vi fira med så många som möjligt som varit med under året och gjort Novus till det vi är idag, med en härlig fest på Debaser medis. På scen hade vi Micael Dahlén som berättade om sin lyckoforsknig, satirisk underhållning med imitatören Göran Gabrielsson. Novus vd Torbjörn Sjöström och konsultchef Gun Petterson pratade om det ständiga kunskapssökande som är kärnan i allt Novus gör. Kvällen avslutade med livemusik från bandet Ambivalensen.