Nyhetsbrev 4e maj 2017, Novus + Gapminder = Sanning

4 maj, 2017

Visste du att drygt 80 procent av världens ettåringar är vaccinerande mot mässling? Eller att den extrema fattigdomen har halverats de senaste 20 åren? Nej, det visste du sannolikt inte – i alla fall inte om du är en genomsnittlig svensk, amerikan, sydafrikan, britt, eller av någon annan nationalitet där vi har mätt kunskap åt stiftelsen Gapminder.

Novus har på uppdrag av Gapminder undersökt allmänhetens kunskap om global utveckling i snart fem år, och det har varit otroligt lärorika år. Sammanlagt har vi gjort över 40 000 intervjuer om detta runt om i världen, och ställt över 200 olika frågor.

Samarbetet tog sitt avstamp i att Gapminders grundartrio Hans Rosling, hans son Ola och sonhustru Anna upplevde att det saknades kunskap om vad allmänheten egentligen visste om global utveckling. Hans Rosling märkte på sina föreläsningar att publiken ofta visste förvånansvärt lite om de mest grundläggande fakta om världen, vilket fick Hans, Ola och Anna att misstänka att även allmänheten var okunnig om detta. Eller fanns det kanske områden där allmänheten redan hade hög kunskap, och som därmed kunde strykas ur föreläsningar och undervisningsmaterial?

Så var inte fallet visade det sig; det vi har kunnat se är att allmänheten är sämre än slumpen när det gäller antal rätt på de flesta av våra frågor. Kort och gott – allmänheten har generellt sett en ouppdaterad världsbild.

Novus jobbar i nära samarbete med Gapminder och genomför större undersökningar i olika länder. Vi jobbar också bland annat mycket med metodtester, utformning av nya frågor och svarsalternativ, parallelltester med frågetyper. Samarbetet har resulterat i internationella undersökningar i över tio länder och på över åtta olika språk.

Vi på Novus kommer aldrig glömma en kväll för några år sedan då vi hyrde en biosalong och fick en tvåtimmars föreläsning av Hans. Hans Roslings bortgång är en stor förlust för världen, och för oss som jobbar med statistik och fakta kommer han alltid vara fixstjärnan som lyckades göra statistiken levande.

Tidningen CFI .co har precis publicerat utmärkelsen om Europas mest innovativa undersökningsteam, och vinnaren är Novus

Vi är mycket stolta över att Novus vinnit pris för Europas mest innovativa undersökningsföretag enligt
CFI .co (Capitol Finance International) som är en brittisk tidning som rapporterar nyheter om företag och finansvärlden. Det är ett kvitto på det hårda arbete alla på Novus gör, men också att man ser vad verklig innovation är. Innovation i undersökningsbranschen är inte IT-produkter – det handlar om att faktiskt gå tillbaka till kärnan i undersökningsföretagens affär, och utifrån det erbjuda ett mervärde till våra kunder.

”Det är lätt att förblindas av appar och internet som ett självändamål. Men vi på Novus har insett att det är kunskapen som våra kunder efterfrågar inte ett verktyg. Verktyg finns det överallt, men kunskap och förståelse är en bristvara.”

– Torbjörn Sjöström VD Novus

Utdrag från CFI .co:s motivering till priset:

The CFI .co judges have conferred on Novus Group International its Most Innovative Market Research Team Europe 2017 Award. Highlights of the judging panel’s findings include:

– Novus Group International helps businesses rediscover their raison d’être – essentially, returning to the source and plugging into markets that may have changed.
– Much more than a traditional market research company, Novus Group takes a holistic approach to market research.
– Since its foundation, just ten years ago, Novus Group has become one of Sweden’s leading market researchers and the go-to place for mission-critical assignments.

Det vankas Almedalen!

Behöver din organisation fakta och nyhetsunderlag inför Almedalsveckan? Genom att ta fram ny kunskap i form av en undersökning har ni en perfekt faktagrund att använda för att skapa diskussion och intresse för ett seminarium. En undersökning från Novus ger ett bra seminarieinnehåll, underlättar påverkansarbetet och kan vara det som krävs för att nå ut i mediebruset. För vem vill inte kunna luta sig mot svenska folkets åsikter? Novus tar inte bara fram kunskap, vi ger också den legitimitet och trovärdighet som behövs för att kunna underbygga argumentationen med fakta och kunskap.

Novus genomför undersökningar på alla olika sätt, kvantitativt och kvalitativt. Det behöver inte vara så komplicerat för dig som kund, genom att exempelvis ställa frågor i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel – antingen i vår rullande webbomnibuss (1 000 intervjuer i veckan till allmänheten) eller som en adhoc-studie har man ett faktaunderlag som kan vara det som behövs för att öka intresset för era frågor. Är målgruppen smalare än allmänheten så når vi med mycket stor sannolikhet dem också. Kontakta oss för en offert, eller om ni bara har frågor om vad vi kan göra för er.

Till hemsidan | Skicka vidare | Avprenumerera
Novus Group International AB, Saltmätargatan 7, 113 59 Stockholm, Sverige
Tel: +46 (0)8 535 25 820 | info@novusgroup.se