Hur mycket skiljer väljarbarometrarna sig åt på SD

30 november, 2016

2016-12-01. uppdaterat grafen med SCB:s PSU från idag

Jag har fått frågan om inte det börjar skilja sig åt ordentligt gällade nivåerna för Sverigedemokraterna i väljarbarometrarna. Och med tanke på USA valet som tolkades som ett fullständigt haveri för vår bransch så satte jag mig och tittade lite extra på alla publicerade väljarbarometrar sedan februari 2012 på de institut som idag regelbundet publicerar väljarbarometrar.

Februari 2012 är bara ett godtyckligt datum, men var tvungen att bryta för att det skulle få plats hyfsat i en graf som också gick att läsa, det är på gränsen redan nu.

Klicka på bilden för att öppna den i större fönster.

vb-sd-nov-2016

 

Gjorde en PDF också som man kan zooma lite mer i, kan laddas ned här: vb-sammanstallning-sd.

Det är flera intressanta saker som jag noterar. Har markerat dem i grafen ovan.

Streckade linjer är självrekryterade (Aftonbladet, Sentio, Yougov). Heldragna linjer är sannolikhetsurval (Novus, Sifo, Demoskop, Ipsos, SCB).

Vi börjar från vänster. Det är lite intressant att Sentio legat relativt stabilt på valresultatet ända sedan slutet på 2012 och ända fram till valet 2014. Min tolkning av valrörelsen var att oron ökade och det i sin tur stärkte SD:s väljarstöd kraftigt. En oro som vi såg i Novus mätningar, men en del av väljarna i vår väljarbarometer hamnade i en allt mer ökande andel väljare som inte sa sig har något parti. Det är det vi på Novus efteråt kunnat konstatera var misstroendeeffekten.

Yougov låg hyfsat i nivå med Sentio under lång tid, men i maj 2014 sjönk SD kraftigt i deras undersökning och låg i nivå med de som var baserade på sannolikhetsurval, de låg t o m lägst på SD i juni 2014. Ett ganska tydligt trendbrott.

Vid valet låg alla undersökningar under SD:s faktiska resultat förutom Sentio som haft SD på den nivån i flera år.

Efter valet så uppdateras naturligt viktmatriserna. De flesta undersökningsföretag använder valresultatet som en del av sin viktmatris. Så alla utgår från ett nytt facit på den, precis som annan registerdata; hur många män och kvinnor som bor i Sverige, åldersfördelning och regionell fördelning.

Därför ligger alla väldigt nära valresultatet direkt efter valet. Men Sentio skjuter i höjden direkt efter valet, vilket tydligt avviker från övriga undersökningar.

Yougov gör uppehåll i flera månader efter valet, och publicerar i december i samma nivå som Sentio. De ligger på liknande nivå ungefär som det såg ut under 2013.

I Novus gör SD ett skutt november till december i samband med regeringsbildnings och budget krisen. Något som inte förvånade mig när det hände. Med tanke på hur turbulent det var så borde SD öka i opinionen då de var de enda som stod för en kampvilja och något tvärt emot det som var nu. Minns jag rätt var det en majoritet som var för ett extra val under den perioden. I Novus undersökning runt årsskiftet 2014/15 så sammanfattade väljarna denna period med ordet ”sandlåda” vilket tyvärr är väldigt talande. Det var ju en mycket turbulent tid.

De självrekryterade undersökningsinstituten Sentio och Yougov ligger på en mycket högre nivå efter valet.

Intressant nog följer Aftonbladet inte Sentio och Yougov, utan de ligger på ungefär samma nivå som de med slumpurval.  Mycket nära Novus efter att vi korrigerat pga misstroendeeffekten.

SCB ligger lägre på SD enda fram till december 2015, då de går från att ligga i undre gruppen av de med sannolikhetsurval, till att bli näst högst och närmar sig Novus resultat. i Maj 2016 har Novus och SCB nästan samma resultat. På ett år har den relativa skillnaden förändrats mycket. Skall bli intressant att se hur det ser ut imorgon när SCB släpper en ny PSU.

Ipsos gör en kraftig metodförändring innan sommaren. Förutom att de tar bort decimalerna, vilket gör förändringarna större, 0,1% kan leda till en skillnad på 1 %. Så deras siffror blir lite slagigare. De tog också bort felmarginalerna, även om de fortfarande jobbar med sannolikhetsurval. Syftet med det var att bättre kunna mäta SD. Ändå var de största förändringarna relativt andra mätningar innan metodförändringen. I mars 2016 hade Ipsos SD mycket lågt, men de närmade sig rätt fort de andra innan metodförändringen. Metodförändringen syns inte så mycket i siffrorna när man jämför med andra mätningar tycker jag.

Aftonbladet är lite intressant då de i slutet de ser ut att gå bort från följa sannolikhetsurvalen och Novus och bryter trenden och närmar sig de självrekryterade, syns ganska tydligt när man tittar på alla på en gång.

Vem har rätt då? Vi på Novus gör allt vi kan för att våra undersökningar skall vara rätt, vi såg mycket allvarligt på det systematiska fel som kunde konstateras vid valet 2014. Vi satsade stora resurser på att gå till botten med felet och kan konstatera att det finns en misstroendeeffekt. Denna har vi jobbat med, inte bara med siffrorna, utan också det viktigaste, att vi jobbar med att öka förtroendet för vårt arbete. Ett undersökningsföretag utan förtroende är mycket litet värt.

Men det viktigaste är ändå att en undersökning inte är en siffra. På valvakan jag var inbjuden att tala på 2014 så sammanfattade jag Novus undersökning så här:

Det kommer bli rörigt. S + MP är mindre än Alliansen. Men tillsammans med V är rödgröna större. SD är en tydlig tunga på vågen. Jag lade ut texten lite om vad det skulle innebära då Reinfeldt sa att störst block skall regera. Men V var ju inte med i blocket. Det hade ju S gjort tydligt innan.

Så beroende på hur M och Reinfeldt valde att tolka valresultatet så kunde de regera vidare med passivt stöd av SD, precis som innan.

Att då säga att undersökningarna är fel, är en mycket märklig sammanfattning. Då vi kunde korrekt mäta det parlamentariska läget.

Att då jämföra med UK och USA där man inte klarar av att mäta det parlamentariska läget blir mycket fel.

Men trots det tar vi våra missar på allvar, även om vi där det räknas hade rätt. Och jag vill inte återigen bli anklagad för att underskatta något parti pga systematiska fel.

Här kan ni läsa om vår metodförändring efter valet: Misstroendeeffekten och att mäta SD:s sympatier

Torbjörn Sjöström

VD

Novus